Med ett servicenummer får du en nationell och professionell framtoning. Du kan välja mellan ett 0800-nummer – där du står för alla samtalskostnader – och ett 0900-nummer.

Det som är bra med ett 0900-servicenummer är att kostnaderna är mycket mer överskådliga. Du ställer nämligen själv in samtalstaxan och kan på så sätt göra din telefonavdelning kostnadstäckande eller till och med lönsam. Men hur fungerar det egentligen? Vilken taxa bör du ställa in?

I den här artikeln ger vi dig en förklaring och några användbara tips.

Hur väl känner du din målgrupp?

Valet mellan en taxa per samtal och en taxa per minut kan vara svårt. Det finns många nummerägare som försöker hitta balansen mellan en taxa som är kostnadstäckande för dem själva och samtidigt vänlig för de som ringer. En fast samtalstaxa kan vara smart: de som ringer vet exakt vad de kan förvänta sig och känner inte att de “hålls på linjen”.

Å andra sidan finns det teorier som hävdar motsatsen; att en taxa per minut ser vänligare ut eftersom det angivna beloppet är lägre. I själva verket har båda sidor lika mycket rätt som fel. Det beror helt på målgruppen, och det är klokt att inte döma i förväg. Istället kan du under en inledande period testa för att se vilken typ av taxa och vilken nivå som ger bäst resultat för dig.

Det finns också organisationer som faktiskt vill ha färre samtal. De har haft för stor belastning på sin telefonavdelning. Med en högre taxa försöker de minska antalet samtal och samtidigt arbeta mer kostnadstäckande. Även här kan en test avslöja vilken taxa som är mest lämplig.

Testa vilken taxa som fungerar bäst

Det speciella med ett 0900-nummer är att du själv kan välja kostnaden för de som ringer. Detta är inte en taxa som du sedan är bunden till, utan du kan göra ändringar. På så sätt kan du justera och optimera din taxa. Du kanske inte vill göra detta varje månad, men det är bra att veta att du kan anpassa det genomsnittliga samtalspriset efter dina kunder.

Kunder hos Belfabriek har tillgång till en omfattande statistikpanel med ett brett spektrum av data. När det gäller att justera din samtalstaxa kommer du särskilt att vara intresserad av det totala antalet samtal och den genomsnittliga samtalslängden. Ändra din taxa och se direkt vilken effekt det har på dessa statistikuppgifter.

Börja direkt?

Ju tidigare du testar olika taxor, desto snabbare når du den önskade balansen mellan intäkter och utgifter. För att ställa in din samtalstaxa loggar du in på Mitt Belfabriek. Klicka sedan på Numreringsinställningar och Ställ in taxa. Har du frågor eller behöver hjälp? Vår vänliga kundtjänst nås på 0800-BELFABRIEK.