Telefonkontakt är en av de mest effektiva kanalerna för att attrahera och behålla kunder. Ett servicenummer är ett måste för företag som tar sina telefonaktiviteter på allvar, men det räcker inte där.

Att registrera ett sådant servicenummer leder inte automatiskt till fler uppringare. Men vad gör det då? Förra månaden gav vi redan tips för fler uppringare. I den här nya artikeln går vi djupare in på dessa tips och ger nya förslag.

Uppfyller du grundkraven?

Låt oss innan vi går vidare titta på “spelreglerna”. Fråga dig först om du redan uppfyller dessa grundkrav:

  • Du har ett lätt att komma ihåg servicenummer med 7 siffror, ett kort servicenummer med 4 siffror eller ett namnnummer.
  • Du har ställt in samtalstaxorna så att de uppmuntrar dina uppringare att lyfta luren. Du kan enkelt ändra taxan på inställningssidan i Min Belfabriek.
  • Du hälsar uppringare välkomna med ett inspelat meddelande och en enkel valmeny.
  • Under stängningstider eller när det är för mycket att göra erbjuder din digitala telefonsvarare dem möjligheten att lämna ett meddelande som du och dina medarbetare kan lyssna på vid ett lämpligt tillfälle. Även detta är enkelt att ändra på inställningssidan i Min Belfabriek.

Dessa saker har du helt själv kontroll över och är enkla att ställa in. Därför tillhör de grundkraven för ett framgångsrikt servicenummer. Med de sju åtgärderna nedan uppnår du maximal inkommande samtalsvolym.

1. Se till att du är lätt att hitta online

Alla har idag internet. Istället för att ta fram den fysiska telefonkatalogen eller Gula Sidorna skriver vi direkt in i Google vad vi söker. Om någon letar efter ditt telefonnummer bör detta nummer vara lätt att hitta. I en tidigare artikel betonade vi redan denna vikt, men vi upprepar gärna detta tips. Så:

  • placera ditt servicenummer väl synligt på hemsidan och enskilda sidor. En bra plats är i sidhuvudet, nära din logotyp. Upprepa numret, eventuellt tillsammans med din adress, i sidfoten på din webbplats.
  • kontakt-sidan på din webbplats förtjänar också en omnämning av ditt servicenummer. Sökmotorer som Google indexerar denna sida, vilket gör att relativt många besökare kommer att hamna där. Är du tillgänglig via flera telefonnummer, förklara då för besökarna vilket nummer som tjänar vilket syfte.
  • lägg också till numret på din blogg, om ditt företag har en. Så högt upp som möjligt i sidofältet är en logisk plats.

2. Varje e-post räknas

Även de minsta företagen skickar snabbt tiotals e-postmeddelanden per dag. Och varje e-post utan ditt servicenummer är en missad möjlighet. Se därför till att du använder en e-postsignatur med ditt servicenummer. Din slogan eller mission kan ytterligare uppmuntra mottagarna att ringa dig.

3. Använd sociala medier

Att företag kan dra stor nytta av sociala medier är numera välkänt. Ta därför tillvara på de möjligheter som erbjuds och lägg till ditt servicenummer i dina profiler på LinkedIn och Twitter. Andra idéer:

  • I informationsrutan på din företagssida på Facebook kan du ange ditt servicenummer. Facebook har nyligen lättat på sina strikta regler angående information i omslagsbilder. Ett bra tillfälle att också nämna ditt servicenummer eller namnnummer där.
  • Sätt ditt företag på kartan i Foursquare. Detta gör det möjligt för kunder med smartphones att ringa dig med ett klick.

4. Var också social offline

Även i den “verkliga världen” får du tillräckligt med möjligheter att marknadsföra ditt servicenummer. Inget är mer övertygande än att höra: “du kan ringa oss gratis på vårt servicenummer”. På dina visitkort står naturligtvis dina servicenummer framträdande bredvid din logotyp.

5. Annonsera ditt nummer i tryckta medier

Uppdatera dina tryckta kommunikationsmaterial med ditt servicenummer. I annonser, broschyrer, foldrar och flygblad, men också på korten som följer med dina företagsgåvor. Har du ett namnnummer, ange det då på ett sådant sätt. Ett sådant nummer är enkelt att komma ihåg och mycket lämpligt för annonser, billboards och affischer.

6. Från Google direkt till ditt servicenummer

Visste du att Google gör det möjligt att lägga till “samtalsförlängningar” till dina AdWords-annonser? Detta innebär att sökare, bestående av nuvarande och potentiella kunder, kan ringa dig med ett klick, direkt från sin dator eller surfplatta.

7. Experimentera och förbättra

För att få fler uppringare är det viktigt att de är nöjda med din service. Hur tar du reda på det? Genom att fråga dem och ständigt anpassa din service. Detta kan innebära att du ibland måste experimentera för att se vad som fungerar och vad som inte gör det. Låt dina medarbetare fråga uppringare vad de tycker om den nya metoden, eller använd vårt Interactive Voice Response-system (IVR) för detta. Var inte rädd för att fråga uppringare hur länge de fick vänta och vad de tycker om den levererade servicen.