Företags-VoIP: varför börja idag

Varje företag som är bekymrat över effektiva och kostnadseffektiva lösningar för telekommunikation har förmodligen hört att Voice over Internet Protocol (VoIP) telefonsystem är det bästa valet i dagens internetdrivna samhälle. Vid första anblicken verkar det som att VoIP-tjänster uppfyller många, om inte alla, primära kommunikationsbehov som företag har för telefonsystem.
Det dröjer dock inte länge innan du stöter på motstridiga råd. I den här artikeln försöker vi klargöra oklarheter kring VoIP-telefonsystem. Generellt sett minskar VoIP-system kostnaderna, förbättrar tidsplaneringen och ökar produktiviteten.
Låga samtalskostnader
Som en del av namnet antyder använder ett VoIP-telefonsystem internetprotokollet för att ringa samtal. Istället för att använda telefonlinjer omvandlas all kommunikationsdata till paket och skickas via IP-nätverket. IP-nätverket som ditt företag använder kan vara din internetanslutning, en direkt IP-anslutning till din telefonleverantör eller en kombination av båda. Den viktigaste delen av IP-anslutningen är att det finns garanterad tjänstekvalitet från din telefonleverantörs nätverk till ditt kontorsnätverk.
Att ringa samtal via traditionella telefonlinjer innebär att en linje upptas av de två som använder den för att kommunicera. Samtal via fasta linjer, särskilt om de går över långa avstånd, är dyra. Att använda internet för att överföra samtalsdata kringgår detta problem, vilket gör inhemska och internationella samtal generellt billigare.
Mobilitet
När dina företagsanställda ofta är på resande fot kan VoIP-tjänster vara en enorm fördel eftersom de kan tas med överallt. Med ett VoIP-telefonsystem finns det inga fysiska begränsningar. Du har den rörelsefrihet som ditt företag behöver utan extra stress. Du är alltså inte bunden till fasta linjer, vilket också gör det mycket enkelt när ditt företag flyttar.
Mångsidighet av funktioner
Genom att använda VoIP-telefonsystem kan du multitaska med de mest tekniskt avancerade enheterna, så att du kan vara så produktiv som möjligt. Anta att du står i kö för att ringa. Medan du väntar kan du strategisera din strategi för kundsamtal som du har missat medan du läser röstmeddelanden som skickas direkt som text till din e-post. Du kan också enkelt vidarebefordra meddelanden och röstmeddelanden. Om du får ett viktigt meddelande i ett röstmeddelande kan du vidarebefordra det med ett klick till tre andra personer.
Enkla telefonmöten
Det är möjligt att delta i telefonmöten om ditt företag använder ett traditionellt telefonsystem, men du kommer att märka att du måste betala för en extra tjänst för att lägga till flera uppringare. Istället för att betala för något extra kan du med företags-VoIP dra nytta av möjligheten att hålla möten som en extra fördel med tjänsten du redan betalar för.
VoIP-tjänster gör också online-möten mycket enklare. Naturligtvis är denna typ av konferenser vanligtvis speciella fall, men ansikte-mot-ansikte interaktion med kollegor och kunder, medan affärspersonal inte är på kontoret, är mycket lättare att hantera med VoIP-telefonsystem.
Effektiv kundinteraktion
I dagens globala ekonomi kan företag vara baserade var som helst. Detta innebär ofta att möten kräver resor. Ändå finns det med en VoIP-tjänst ingen anledning att förlora möjligheten att hålla viktiga samtal eller att inte kunna skicka viktiga dokument.
Med ett VoIP-telefonsystem kan du ställa in olika enheter som tar emot meddelanden. Om du inte själv svarar på ett samtal skickas det till en andra eller tredje enhet, till exempel en mobiltelefon eller laptop. Detta gör att du naturligtvis mindre sannolikt missar ett viktigt samtal.
Tillförlitlighet
En vanlig oro som lyfts fram om VoIP är att om internet slutar fungera, gör telefonen det också. Detta behöver dock inte vara fallet. Faktum är att vidarekoppling, precis som andra funktioner i VoIP-telefonsystem, är otroligt flexibelt.
Möjligheten att välja var dina samtal vidarekopplas och på vilket sätt innebär att du inte heller behöver förlora produktivitet på grund av lokala strömavbrott eller väderrelaterade händelser. Om telefonen på kontoret inte kan besvaras kan din mobila enhet eller laptop göra det. Detta är därför också ett utmärkt sätt att få distansarbete att fungera smidigt.
Hur kan Belfabriek hjälpa dig med detta?
Belfabriek är en expert inom VoIP-tjänster och kan erbjuda allt du kan tänka dig. Tänk på att enkelt kunna registrera telefonnummer, ställa in ett menyval och tillhörande köhantering, samt inspelad text och musikhantering. För detta behöver du inte göra några extra kostnader, eftersom sådana tjänster ingår i abonnemanget. Alla möjligheter som Belfabriek erbjuder kan hanteras via mobilappen.