Företagstelefonväxel: rätt val för små och medelstora företag?

Idag använder alla främst smartphones eller mobiltelefoner. Detta beror på att det ger användaren mer frihet. Därför kan man tro att de flesta företag inte längre behöver en företagstelefonväxel. Men motsatsen är sann! Varför det fortfarande är användbart för små och stora företag att ha en företagstelefonväxel kommer vi att diskutera här.
Är det användbart för små företag?
Det bästa alternativet år 2022 är att ansluta och styra telefoner via en telefonväxel i molnet. Telefonsamtal till ditt företag tas emot på vår centrala plattform och vidarekopplas sedan till en eller flera enheter som är registrerade hos oss för att ta emot samtal. Detta kan vara en mobiltelefon, men också en telefon på ditt skrivbord eller flera telefoner spridda över olika rum eller kontor. Den nya extra fördelen med en internetbaserad telefonväxel är att du inte längre behöver ha en telefonväxel på din kontorsplats. Och detta har fördelen att enheter som också finns utanför din byggnad fortfarande kan delta i samtalsgruppen. På så sätt kan du göra ett team av kollegor ansvariga för att svara på inkommande samtal över olika nätverk, enheter och platser. Och det är en mycket, mycket stor fördel! Därmed vet du direkt vad som skiljer det från en klassisk telefonväxel.
Fördelen med Belfabrieks plattform jämfört med andra “moln”-växlar är att denna plattform är helt utvecklad av oss själva. Och vi har utvecklat olika funktioner speciellt för små och medelstora företag. De flesta online-telefonväxlar har till exempel en funktion för att skapa en samtalsgrupp, men detta innebär ofta att alla telefoner ringer samtidigt. Detta är inte praktiskt om du arbetar med en grupp kollegor som är spridda. Varför? För att till slut kommer en kollega att svara, och därför kommer andra att vara för sena för att svara. Men under tiden har telefonen ringt många gånger i onödan! Om detta upprepas några gånger är det verkligen inte trevligt att vara med i en samtalsgrupp. Samtalsgrupper fungerar bara bra om ni alla är i samma rum eller på samma våning. Då kan ni höra alla telefoner ringa och ofta se vem som kommer att svara. Då fungerar det bra. Men föreställ dig hur detta fungerar med 5 distansarbetare.
Med våra verktyg och appar anger varje kollega om han eller hon är tillgänglig för att svara på samtal. Vår växel ser vid ett inkommande samtal vem som är tillgänglig just då och erbjuder samtalet i turordning till medarbetarna. På så sätt ringer bara en telefon någonstans, och ingen annan störs.
Om en kollega tar en paus eller av någon anledning inte är tillgänglig, stänger han eller hon enkelt av sig själv och datorn försöker automatiskt nästa kollega. Detta är verklig callcenterfunktionalitet, tillgänglig för stora och definitivt även små företag!
Söka efter den bästa leverantören
Vill du arbeta med en stor samtalsgrupp eller vill du att samtal ska vidarekopplas flexibelt till tillgängliga medarbetare? Om ditt svar är det senare och du vill ha det senaste, välj då Belfabrieks lösning!
Är det enkelt att vara flexibel med Belfabrieks telefonväxel?
Detta är vad som gör VoIP så attraktivt. När du växer eller behöver skala ner, anpassar vi oss med dig! På så sätt är du inte bunden till kontrakt som gör att du betalar för mycket under för lång tid. Dessutom passar det perfekt med hur många anställda och företag arbetar idag. Läs också artikeln “med en mobil telefonväxel blir distansarbete mycket enklare”. Eller registrera ditt företagsnummer direkt!