Du har satt upp din webbplats, ordnat leverans av lager och hantering av beställningar, och de första beställningarna kanske redan har kommit in. Men har du ordnat din telefonkundtjänst på rätt sätt?

Inte alla kunder i en onlinebutik vill endast ha kontakt via e-post, onlineformulär, forum eller chatt. Kunder vill veta att det finns riktiga människor bakom din digitala butik.

För många kunder är avsaknaden av möjlighet till direktkontakt till och med en anledning att lämna onlinebutiken. Du förlorar då en kund som var redo att köpa!

Detta är enkelt att lösa genom att sätta ett kundvänligt telefonnummer på webbplatsen.

Ett telefonnummer ger kunder möjlighet att få just den typ av kontakt de behöver: att ställa den där viktiga frågan, få lite personlig uppmärksamhet och ett lugnande svar.

Och ändå ska detta inte gå ut över din egen produktivitet. Särskilt som en ny eller liten webbshop är det viktigt att balansera kundkontakt och andra aktiviteter.

Allt detta kan enkelt realiseras utan att du behöver investera i nya telefoner, växlar eller nätverk!

Vi visar dig i denna artikel hur du kan göra detta.

Den perfekta telefonkundtjänsten för en webbshop

Innan vi går in på hur vi kan sätta upp kundkontakt för en webbshop är det viktigt att först tänka på vilka krav denna telefonkundtjänst ska uppfylla.

Nedan listar vi de viktigaste kraven för en sådan tjänst, de vanligaste problemen och hur du enkelt löser dem.

Perfekt tillgänglighet

Först och främst måste en telefonkundtjänst naturligtvis vara perfekt tillgänglig. Det låter kanske som en självklarhet, men som en ny eller liten webbshop är du förmodligen inte på kontoret hela dagen. Du har möten med leverantörer, hanterar beställningar, uppdaterar bokföringen: det finns alltid mer att göra. Du vill bokstavligen vara tillgänglig där du befinner dig just nu. Dina samtal ska du kunna besvara lika enkelt på språng eller hemifrån som på kontoret.

När din butik har vuxit och du har anställda vill du enkelt kunna vidarekoppla till kollegor, även om de arbetar hemifrån.

Ett telefonnummer från Belfabriek är i alla dessa fall en perfekt lösning eftersom det är ett virtuellt telefonnummer. Uppringare kopplas via ditt telefonnummer till en enhet som du har ställt in. Detta sker i realtid utan att uppringaren märker något.

Du kan verkligen arbeta flexibelt när du snabbt och enkelt kan ändra de enheter som samtal kopplas till när det behövs.

Kunder hos Belfabriek gör detta i realtid, så ofta som behövs och utan extra kostnad med vårt telefonverktyg.

Viktiga funktioner

Precis som din webbshop vill du också att din telefonkontakt ska vara professionellt organiserad. Du vill att dina uppringare ska hälsas med ett förinspelat välkomstmeddelande, att de eventuellt placeras i en om du råkar vara upptagen, eller att de automatiskt vidarekopplas till det digitala svarssystemet så att du kan kontakta dem senare.

Alla dessa och många fler extratjänster hanteras av Interactive Voice Response (IVR)-systemet som också vidarekopplar dina samtal.

Du bestämmer själv vilka telefonfunktioner du vill använda. Du kan också ändra dessa inställningar när som helst. På så sätt har du full kontroll över ditt telefonnummer och ser till att ditt nummer alltid är optimalt anpassat till ditt företags behov!

Samtalsstatistik

Naturligtvis håller du noga koll på hur många som besöker din webbplats varje dag, var de kommer ifrån, hur länge de stannar på webbplatsen och mycket mer. På så sätt kan du optimera din webbshop.

Men varför inte göra samma sak med din telefonkundtjänst?

Föreställ dig hur du kan förbättra den genom att veta exakt var uppringare kommer ifrån, vilka dagar och tider som är mest upptagna och hur många som lägger på innan du hinner svara?

Kunder hos Belfabriek har gratis tillgång till grafisk statistik som gör denna och annan viktig data om samtal och uppringare direkt tillgänglig. De kan till och med välja att få dessa data via e-post. På så sätt behöver du inte logga in hela tiden och håller dig alltid uppdaterad om de viktigaste uppgifterna!

Alltid och överallt direkt kontroll över ditt nummer

Ändringar måste göras vid de mest oväntade tillfällena, och naturligtvis kan du inte vänta flera arbetsdagar för att få en enkel ändring av inställningarna för ditt nummer utförd.

Vi har därför investerat mycket i en online-miljö som ger dig full insyn och kontroll över telefonnumret. Du får också en app för mobil eller surfplatta som gör att du kan hantera ditt nummer även när du är på språng.

Sätt upp din egen perfekta kundkontakttjänst

Nu när vi har sett vilka de viktigaste förväntningarna är för en professionell telefonkundtjänst är det dags att steg för steg se hur du kan genomföra detta i praktiken. Kort sagt: hur du väljer och ansöker om ett nummer och hur du sedan sätter upp din egen kundtjänst.

Börja idag

Som du ser börjar den perfekta starten för en bra kundkontakt idag med ett telefonnummer från Belfabriek. Om du ansöker om ditt 085-nummer nu kan du redan imorgon vara perfekt tillgänglig!