Viktigt: lokal taxa för servicenummer försvinner

Har du ett 0909- eller 0900-servicenummer och låter de som ringer betala ’lokal taxa’? Läs då noggrant vidare, eftersom de ändrade reglerna inte längre tillåter dig att använda denna taxebeteckning.
I den här artikeln berättar vi vilka skyldigheter och konsekvenser du står inför. Vi förklarar också hur denna regeländring kan gynna dig.
Vad som ändras
Från och med den 1 oktober 2013 får servicenummer inte längre använda ’lokal taxa’ som taxebeteckning. Istället måste innehavare av servicenummer välja en konkret taxa per minut eller per samtal och meddela detta både i början av samtalet och i kommunikationsmaterial.
Varför denna ändring?
Även om ’lokal taxa’ låter enkelt, visade det sig i praktiken att det inte alltid var tydligt för de som ringer hur mycket ett samtal till denna taxa faktiskt kostade. Detta berodde främst på att olika telefonoperatörer hade olika taxor för lokala samtal. Med lagändringen vill regeringen skapa mer transparens för konsumenten, men som nummerägare kan du också dra nytta av detta.
Hur du drar nytta av detta
Mer tydlighet om samtalskostnader är bättre för dina kunder. När de som ringer vet exakt vad taxan är, är tröskeln lägre för att ringa dig och de är mer benägna att stanna längre i samtalet. Detta kan resultera i fler samtal och ge dig möjlighet till högre intäkter. En win-win-situation, alltså.