När ska man välja moln-VoIP?

Tiden då företags telefonväxlar var fysiska och kopplade med kablar genom kontoret ligger allt längre bakom oss. Allt fler företag väljer nämligen moln-VoIP. Det erbjuder fler möjligheter att skapa optimal tillgänglighet och kundnöjdhet.
Vad är moln-VoIP?
Moln-VoIP kallas också för hostad VoIP. Det innebär att samtal görs via en telefonväxel. Denna telefonväxel är dock inte nödvändigtvis placerad på kontoret och ansluten med telefonkablar, utan den är hostad i molnet. Samtal görs via internet och inte via en telefonlinje. Det betyder att telefoner eller laptops endast behöver en internetanslutning för att ansluta till “telefonväxeln”.
Namnet “moln-VoIP” kommer från det faktum att VoIP-lösningen hostas av en annan part. Vid moln-VoIP sker detta i molnet. I praktiken innebär detta att telefonväxeln är virtuell och hanteras av en VoIP-leverantör i en säker miljö.
Moln-VoIP föredras allt oftare framför traditionella lösningar. Moln-VoIP erbjuder nämligen många möjligheter jämfört med exempelvis den traditionella telefonväxeln. Här är de viktigaste fördelarna:
Bättre kontinuitet
Med valet av moln-VoIP är kontinuiteten mycket bättre garanterad än med en traditionell telefonväxel. Detta beror på att en traditionell telefonväxel är underhållskrävande och dessutom beroende av en fysisk inkommande kabel på kontoret. Detta är inte fallet med moln-VoIP. Lösningen är helt hostad i molnet, vilket innebär att kunden inte behöver tänka på underhåll. Så länge det finns en internetanslutning är du tillgänglig.
Tillgänglig överallt
Alla telefoner och laptops med en internetanslutning kan anslutas till moln-VoIP. Det innebär att medarbetare naturligtvis kan svara i telefon på kontoret, men också hemma eller på vilken annan plats som helst. Med moln-VoIP behövs endast en internetanslutning för att kunna ringa.
Stor flexibilitet
Att skala upp och ner har aldrig varit så enkelt. Med moln-VoIP är det mycket enkelt att lägga till extra telefonnummer. När ditt företag växer kan din telefonväxel i molnet växa med dig.
Många extra tjänster
Med valet av moln-VoIP kommer också möjligheten till många extra tjänster. Tänk på att implementera en samtalsplan, ett välkomstmeddelande, menyval, automatisk vidarekoppling, röstbrevlåda och mycket mer.
Telefonnummer efter eget val
Vid övergången kan du välja mellan många olika nya telefonnummer. 0800- och 0900-nummer, 088- och 085-nummer, lokala nummer och till och med internationella nummer är möjliga. Du kan dock också behålla ditt befintliga telefonnummer.
När ska man välja moln-VoIP?
Hur vet du om du också är redo för moln-VoIP? Om du regelbundet har inkommande samtal från kunder och vill erbjuda dessa kunder bästa möjliga tillgänglighet och service är moln-VoIP snabbt det logiska valet.
Steget till moln-VoIP är snabbt taget, kräver inga ombyggnationer eller grävarbeten, är kostnadseffektivt och gör det möjligt för dig att själv ta kontroll över den telefoniska hanteringen av kundfrågor. Om du fortfarande tvekar inför detta steg eller har frågor om det kan du alltid kontakta Belfabriek.