Professionellt Välkomstmeddelande för Ditt Företag [How to]

När du ringer till ett företag blir du inte alltid direkt bemött av en medarbetare. Ofta hörs först ett meddelande. “Du ringer till …” eller “Tack för att du ringer till …”. Ett sådant meddelande är ett automatiserat välkomstmeddelande. Det låter professionellt och hjälper till att hälsa kunder välkomna på ett trevligt och enhetligt sätt! Ett sådant välkomstmeddelande är också möjligt för ditt företag. Men hur låter det bästa välkomstmeddelandet?
Varför ett välkomstmeddelande?
Ett välkomstmeddelande via telefon är förstås inte nödvändigt, men det är ett mycket trevligt och professionellt sätt att bemöta kunder. På så sätt hälsas dina kunder alltid välkomna på samma sätt, med det meddelande du själv har valt. Du har också möjlighet att lugnt dela ett meddelande. Ett välkomstmeddelande kan ju inte avbrytas av den som ringer. Med det meddelandet kan du till exempel informera om att en valmeny följer, vilka öppettider som gäller eller att det finns information om ett ämne på webbplatsen.
Hur ett bra välkomstmeddelande låter
Tyvärr finns det ingen handbok för det perfekta välkomstmeddelandet. Varje företag är ju annorlunda, och beroende på varumärkesvärden och företagskultur passar ett meddelande och en form bättre för ett företag än för ett annat. Men det finns några sätt som alltid kan hjälpa dig att få ut det mesta av ditt välkomstmeddelande!
Ditt företags röst
Det börjar med rösten. Spelar du in meddelandet själv, eller gör en kollega det? Eller vill du att välkomstmeddelandet spelas in av en inhyrd professionell röst? Det är också en möjlighet. Inte bara de största företagen väljer ofta denna form, även för små och medelstora företag är detta ett mycket professionellt sätt att hälsa kunder välkomna. Och det är enklare än du kanske tror. Du levererar det önskade välkomstmeddelandet och vi begär en offert från röstskådespelarbyrån. Meddelandet kan sedan höras inom några dagar. För exempel på både manliga och kvinnliga professionella röster som är anslutna till Belfabriek kan du begära en demo-sida.
Meddelandet som dina kunder hör
Och hur låter själva meddelandet? Låt dina kunder åtminstone direkt veta att de är anslutna till ditt företag. Gör det på ett lugnt och vänligt sätt. Du sätter därmed tonen för resten av samtalet. Använd sedan utrymmet för att eventuellt berätta något om ditt företag. “Vi står för …” eller “Vi hjälper dig gärna …”. Det är ju också en möjlighet att göra lite “varumärkesmarknadsföring”.
Låt slutligen alltid veta vad som kommer att hända. Kommer samtalet till exempel att spelas in, eller kommer en valmeny att följa? På så sätt vet din kund vad som väntar. Har du ingen inspiration? Då har vi några mallar redo för de vanligaste situationerna!
Det bästa välkomstmeddelandet
Det bästa välkomstmeddelandet är alltså professionellt, kanske till och med med en professionell röst via Belfabriek. Meddelandet är lugnt, vänligt och låter direkt veta vilket företag den som ringer är ansluten till. Du nämner vad som kommer att hända och berättar eventuellt vad ditt företag står för. På så sätt får du ut det mesta av välkomstmeddelandet!