Så konverterar du smartphoneanvändare

Mobiltelefoner används återigen mer för att ringa vanliga telefonsamtal, enligt en artikel i The New York Times denna vecka. Varför är detta goda nyheter för små och stora företag, och hur hanterar du detta på bästa sätt affärsmässigt?
Medan mobiltelefoner och smartphones länge användes för allt annat än att ringa samtal, har något förändrats de senaste månaderna. Det skriver Jenna Wortham, teknikjournalist på The New York Times. I artikeln beskriver hon hur hennes vänner allt oftare använder telefonen för samtal istället för att chatta, skicka meddelanden eller SMS. Och Worthams vänner är inte ensamma. Antalet röstsamtal i USA har ökat med mer än 14 % det senaste året. Även i Sverige ser vi att antalet samtalsminuter per mobiltelefonanvändare ökar.
För företag och särskilt ägare av servicenummer är detta goda nyheter. Enligt en undersökning som genomfördes tidigare i år av marknadsundersökningsföretaget BIA/Kelsey ansåg över 66 % av små och medelstora företagsägare att telefonsamtal genererade de bästa leads.
Detta väcker frågan om hur det ökande antalet mobila uppringare och samtalsminuter bäst kan omvandlas till betalande kunder. Detta blir tydligt när vi tittar på hur mobiltelefoner används.
Lokal sökning
Varje år genomför Google en omfattande undersökning om användningen av mobiltelefoner i olika länder runt om i världen, inklusive Sverige. Enligt denna Our Mobile Planet-undersökning använder 81 % av svenska smartphoneanvändare sin mobiltelefon för att söka efter lokal information. Det vill säga, de söker efter företag och tjänster som finns i närheten. Detta sker inte bara ibland, utan 13 % av användarna säger att de gör en eller flera lokala sökningar dagligen, medan 41 % söker minst en gång i veckan.
Sökningarna leder också till handling. En tredjedel av dessa användare skulle efter sökningen ha kontaktat ett hittat företag, medan en fjärdedel anger att sökningen ledde till ett köp.
Enligt BIA/Kelseys undersökning skulle till och med 57 % av alla mobila sökningar leda till ett besök, samtal eller till och med ett köp. Som jämförelse: för stationära användare är det bara sju procent.
De båda undersökningarna visar att genom att smart använda lokala sökningar och riktad reklam kan företag avsevärt öka antalet samtal och konverteringar de uppnår.
På väg mot fler konverteringar
Det första steget mot dessa extra konverteringar är naturligtvis att se till att ditt företag rankas högt i de lokala sökresultaten. Mer än att optimera din webbplats för sökmotorer bör du tänka på reklam via system som Adwords.
Vi har redan i en tidigare artikel uppmärksammat hur Call Extensions i Adwords kan leda till fler samtal. När du använder detta alternativ kan uppringare direkt, med ett klick, ringa ditt företag från din annons. På detta sätt har du tagit bort den viktigaste konverteringsbarriären.
Dessutom spelar användningen av samtalsstatistik en stor roll för att framgångsrikt öka antalet uppnådda konverteringar. Genom att jämföra platser och tidpunkter för samtal som redan har lett till konverteringar med dina annonsinställningar kan du annonsera mer effektivt.
Slutligen måste du se till att samtalskvaliteten ständigt förbättras. Genom att använda samtalsinspelning kan du lyssna på och analysera genomförda samtal. På detta sätt hittar du värdefulla svar på frågan varför vissa samtal ledde till konverteringar och andra inte.
Börja redan idag
Som kund hos Belfabriek har du tillgång till ett enastående paket med extrafunktioner. Inkluderat är bland annat mycket omfattande samtalsstatistik via din onlinekontrollpanel Min Belfabriek och möjligheten att regelbundet och automatiskt få statistikrapporter via e-post. Samtalsinspelning är enkelt att aktivera från sidan Nummerinställningar i Min Belfabriek. Du kan välja mellan två typer av abonnemang, där du alltid kan spela in ett obegränsat antal samtal och samtalsminuter.
Vill du veta mer eller är du ännu inte kund hos Belfabriek? Kontakta då vår kundtjänst via vårt gratisnummer 0800-BELFABRIEK.