3 sätt som samtalsinspelning förbättrar din kundservice

Det pratas mycket om kundkontakt via nya kanaler som sociala medier. Men vad visar det sig? De flesta konsumenter föredrar fortfarande personlig kontakt, vilket i praktiken innebär att de tar upp telefonen. Att 60% av företagen ännu inre har ordning på sin telefonservice är därför en missad möjlighet.
Lyckligtvis erbjuder Belfabriek dig som nummerinnehavare olika verktyg för att förbättra din telefonservice. En av dessa funktioner är samtalsinspelning.
Stora företag och organisationer har länge spelat in samtal i syfte att kontrollera och förbättra kvaliteten. Tack vare vår storskaliga strategi kan nu även organisationer med mindre budget dra nytta av fördelarna med inspelade samtal.
I denna artikel ger vi dig en översikt över 3 sätt som organisationer framgångsrikt använder samtalsinspelning för att bidra positivt till sin kundservice.
1. Kvalitetskontroll och utvecklingssamtal
Din kundservice eller telefonförsäljning står och faller med dina medarbetare. Därför ger du dem en bra grundutbildning och ser till att de är uppdaterade om alla utvecklingar inom din organisation. Men hur presterar de verkligen i samtalen? Genom att aktivera funktionen samtalsinspelning kan du tillsammans med dina medarbetare lyssna på samtalens problemområden och identifiera förbättringspunkter. Du hör också vilka oväntade situationer dina medarbetare möter, så att du kan träna dem för dessa. Slutligen utgör ljudinspelningarna ett värdefullt verktyg vid utvecklingssamtal.
2. Träna nya och befintliga medarbetare
Samtalsinspelningar är också oumbärliga vid utformning av grupp- och individuell träning. Dessutom kan du – i samråd med de berörda medarbetarna – spela upp utdrag från samtalen under en träning. På så sätt hör dina nya medarbetare hur man inte ska göra, eller hur erfarna medarbetare hanterar svåra situationer eller tystnader. De kan också höra när det är lämpligt att koppla vidare.
3. Kontrollera och växa
Ett tredje sätt att förbättra din kundservice genom att lyssna på samtal är när du använder inspelningarna för att kontrollera att allt går enligt reglerna. Detta kan vara företagsriktlinjer, till exempel om den som ringer måste identifieras för att få en åtkomstkod, men också (inter)nationella lagar.
Aktivera samtalsinspelning idag
Som du ser är samtalsinspelning hemligheten bakom den revolutionerande servicen hos många företag. Denna teknik är dock inte längre reserverad för de stora aktörerna. Tack vare Belfabrieks attraktiva priser kan nu alla organisationer spela in sina telefonsamtal. Du aktiverar denna tjänst via din onlinepanel Min Belfabriek.
Vi finns här för att hjälpa dig. Har du frågor, funderingar eller kommentarer om samtalsinspelning, är våra specialister redo med svar och lösningar. Du når oss under kontorstid på 0800–BELFABRIEK (0800–235 3227).