3 sätt som samtalsinspelning hjälper marknadsföring och försäljning

I en serie artiklar på vår blogg har vi redan tidigare diskuterat vår nya funktion samtalsinspelning. Vi gav skäl till varför alla avdelningar i en organisation kan dra nytta av denna funktion och sätt på vilka samtalsinspelning kan lösa kunders irritationer. Kort sagt: fördelarna med denna unika funktion är oemotståndliga.
I denna artikel fokuserar vi på en specifik gren inom din organisation: marknadsföring och försäljning. Hur kan ljudinspelningar av förda samtal hjälpa denna avdelning att arbeta mer effektivt? Vi ger nedan tre exempel på sätt som samtalsinspelning stöder ett företags marknadsförings- och försäljningsaktiviteter.
1. Förbättra försäljningsstrategin
Med rätt försäljningsstrategi maximerar du antalet försäljningar. En konkret handlingsplan säkerställer att dina säljare eller representanter arbetar så effektivt som möjligt. Ju mer marknadsdata du använder här, desto mer framgångsrik kommer din försäljningsstrategi att vara.
Marknadsföringsavdelningar skapar ofta budskap som de tror träffar en känslig sträng hos marknaden. Men genom att faktiskt lyssna med på försäljningssamtal är det möjligt att sätta fingret på problemet. Ljudinspelningar besvarar viktiga frågor:
- Vilka frågor har kunderna?
- Vilka invändningar nämner de?
- Hur tar säljarna framgångsrikt bort dessa?
Genom att kontinuerligt lyssna på inspelade samtal kan marknadsspecialister också upptäcka trender och justera försäljningsstrategin där det behövs.
2. Personalisera försäljningsträningen
Är försäljningsträningen som dina medarbetare får av typen “en storlek passar alla”? Genom att lyssna på samtalen som varje säljare för kan du kartlägga deras starka och svaga punkter. Speciellt förbättringsområdena är intressanta: det gör det möjligt för dig att ge individuell träning, med vilken varje representant kan nå sin maximala potential och lättare uppnå försäljningsmålen.
3. Få nya idéer
Marknadsföring handlar om människor och deras önskningar. Lyssna på dina kunder och du får en bra bild av vad som rör sig hos dem. Chansen är stor att du med samtalsinspelning upptäcker nya marknadsutvecklingar, som du sedan kan reagera på i tid.