Dina uppringare vill helst så snabbt som möjligt prata med rätt person inom din organisation. Ju bättre du uppfyller den önskan, desto mer professionell upplevs din tjänst av dina uppringare.

En av de mest använda metoderna för att uppnå detta är valmenyn. Men visste du att du ofta kan koppla uppringare direkt till rätt medarbetare redan innan de når en valmeny?

I den här artikeln visar vi med hjälp av några praktiska exempel hur du kan uppnå detta genom att använda intelligent nummerigenkänning.

Vad är nummerigenkänning och hur fungerar det?

Så snart ett telefonsamtal upprättas får den mottagande enheten telefonnumret till den som ringer. Det spelar ingen roll om den mottagande enheten är en telefon eller ett Interactive Voice Response (IVR) system som det från Belfabriek.

Baserat på detta inkommande nummer kan den mottagande enheten eller IVR-systemet avgöra vilken information som ska visas för dig eller vad som ska göras med det inkommande samtalet. Din mobiltelefon använder till exempel denna information genom att koppla ringande nummer till namn i din adressbok. Sedan ser du direkt på displayen vem som ringer, istället för bara ett telefonnummer.

Med ett intelligent system som vår IVR-plattform kan vi naturligtvis göra mycket mer med denna information. De mest använda funktionerna får du som standard med ditt Belfabriek-abonnemang och är direkt tillgängliga. Genom att använda ytterligare informationskällor eller databaser kan vi skapa skräddarsydda kopplingar där möjligheterna är nästan gränslösa.

För att ge dig en bättre uppfattning om möjligheterna med vår intelligenta IVR system följer här några av de vanligaste problemen och lösningarna där nummerigenkänning spelar en central roll.

Routing över flera filialer

Många organisationer med flera filialer vill att inkommande samtal ska besvaras av någon som befinner sig i samma område, stad eller region som den som ringer. Detta kan enkelt göras med hjälp av vår Riktnummer och Postnummer-routing.

Vid riktnummer-routing kopplas samtalet automatiskt vidare till den närmaste filialen baserat på den som ringdes riktnummer.

Behöver du finmaskig routing, till exempel om du har flera filialer inom samma region och vill kunna koppla uppringare till en filial i samma eller angränsande område, då är postnummer-routing en perfekt lösning. Här ombeds den som ringer att slå in de 4 siffrorna i sitt postnummer och kopplas sedan vidare till din filial i samma eller angränsande postnummerområde.

Även för mobilanvändare har vi självklart tänkt på lösningar. Eftersom mobilnummer inte är platsbundna, ombeds de alltid att slå in de 4 siffrorna i postnumret.

Vid behov kan du naturligtvis också kombinera riktnummer- och postnummer-routing. Vilken routing du än väljer, bestämmer du vilka riktnummer och vilka postnummer som ska kopplas vidare till vilken filial. Så det finns alltid en lösning som passar perfekt för dina behov och du har full kontroll över ditt servicenummer.

Routing av samtal från utlandet

Får du regelbundet samtal från utlandet? Då kan du, precis som med den redan omnämnda riktnummer-routing, baserat på den som ringer nummer till exempel spela upp en passande välkomsttext på ett annat språk och sedan koppla vidare samtalet till rätt medarbetare. Oavsett om denna medarbetare sitter på ditt kontor, är en distansarbetare någon annanstans i Sverige, eller är en medarbetare på ett externt call-center, spelar det ingen roll för vår IVR. Du kan när som helst ändra denna slutdestination, precis som alla andra slutdestinationer, vid varje önskat tillfälle.

Får du ofta samtal från vissa länder är det dessutom starkt rekommenderat att ansöka om ett lokalt nummer. Även det kan du enkelt ordna via Belfabriek. Kolla gärna in våra sidor om Nummer i utlandet eller be någon av våra experter om råd.

Routing till en fast kontaktperson eller medarbetare

För befintliga kontakter och kunder är det bra om de direkt får sin egen kontaktperson eller fasta medarbetare i luren. Genom att smart använda nummerigenkänning och ditt befintliga CRM-system kan vi koppla dina uppringare utan att de behöver göra något.

När kontaktpersonen eller den fasta medarbetaren inte är tillgänglig kopplar vi automatiskt vidare till rätt vikarie, din digitala svarare eller så erbjuder vi ett återuppringningsalternativ.

Vill du hellre att dina uppringare kopplas direkt till samma medarbetare som de pratade med senast? Eller vill du att de alltid ska slå in sitt kundnummer? Det är allt möjligt genom att smart använda nummerigenkänning och en skräddarsydd koppling.

För uppringare som (ännu) inte finns i ditt register kan vi direkt erbjuda en valmeny så att även de blir perfekt omhändertagna.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om möjligheterna att leverera inkommande samtal baserat på telefonnumret till den som ringer? Tveka inte att kontakta oss på vårt gratisnummer 0800-BELFABRIEK. En av våra experter kommer tillsammans med dig att gå igenom din specifika situation och erbjuda den perfekta lösningen.

Om du ännu inte är kund hos Belfabriek erbjuder vi en enkelt övergångsprocedur där tillgängligheten av ditt nummer garanteras.