Varje företag vill vara lätt att nå via telefon för kunder, leverantörer och samarbetspartners. Telefonen är fortfarande en av de viktigaste kontaktmöjligheterna, vid sidan av e-post, chatt och sms.

Företag väljer - särskilt efter att ISDN-telefonlinjer försvann - allt oftare VoIP-lösningar eller en fast till mobil-lösning, där det företagsnummer kopplas till en eller flera mobila enheter hos kollegor.

Fördelarna med VoIP-lösningar

VoIP står för Voice Over IP, vilket innebär att telefonanslutningen sker via internet och inte längre via en traditionell telefonlinje.

Detta medför många fördelar. När företagstelefoni går via en VoIP-lösning behövs ingen fysisk telefonväxel längre. Telefonväxeln är istället värd i Belfabrieks moln.

Skalbarhet är enkelt med en VoIP-lösning, och hanteringen kan göras på distans i en egen miljö. Samtalskvaliteten är mycket hög och, beroende på vilken enhet som används, till och med i HD-kvalitet.

En viktig aspekt av en VoIP-lösning är en stabil internetanslutning och en bra IT-partner som ansvarar för installation och underhåll av ditt datanätverk.

Fast mobil integration

En annan populär telefonilösning för företagare inom företagstelefoni är att aktivera ett virtuellt företagsnummer.

Inkommande samtal vidarekopplas till företagets mobiltelefon eller till tillgängliga kollegor.

Tillgängligheten för kollegor kan enkelt ställas in på en särskild samtalsteam-sida. På så sätt vet vår telefoniplattform alltid vem ett samtal kan vidarekopplas till.

Detta är det mest valda alternativet för företag med upp till 10 anställda eller för större företag som vill ha ett speciellt telefonnummer för en marknadsförings- eller försäljningskampanj.

En annan stor fördel med denna lösning är att man inte är beroende av en fungerande internetanslutning. Det behövs inte heller någon app för att ta emot telefonsamtal.

Inkommande samtal levereras alltid korrekt, inget samtal missas. Denna lösning används också ofta för ett nödnummer, jourtjänst eller krislinje.

Extra funktioner via Belfabriek

När du väljer en företagstelefonilösning (tänk på specifika lösningar för till exempel Callcenter, byggbranschen eller resebranschen) från Belfabriek finns det, utöver fördelarna med ett virtuellt telefonnummer, många extra funktioner som gör kontaktmomenten ännu mer kundvänliga och effektiva. Du kan till exempel ställa in en valmeny så att uppringare kan kopplas direkt till rätt avdelning. Det är möjligt att spela in ett välkomstmeddelande för att hälsa kunder välkomna. Om du vill göra det ännu mer professionellt kan du välja att låta Belfabriek spela in ett välkomstmeddelande med en professionell röst, helt anpassat efter dina önskemål.

En röstbrevlåda kan anpassas efter ditt företags behov. Du kan till exempel använda den som en digital telefonsvarare där kunder kan lämna meddelanden som beställningar, vilka sedan kan hanteras. Röstbrevlådemeddelandet skickas som en ljudfil till rätt medarbetare, så att denne kan ta hand om det vid rätt tillfälle.