Telefonleads | Hur man skaffar potentiella kunder

Företag jagar kunder både online och offline. Men någon blir inte din kund bara så där. Först vill de känna sig trygga och se om de kan lita på dig. När du väl har vunnit deras förtroende och de har gett dig sitt telefonnummer eller (e-post)adress kan du börja en dialog med denna lead.
Vad är det bästa sättet att omvandla denna lead till en kund? Vilken kommunikationskanal ger högst avkastning? Även om åsikterna om detta går isär finns det mycket som talar för telefonkontakt med dina leads. På denna sida förklarar vi varför allt fler väljer ett servicenummer för samtal med sina leads.
Chatt, sociala medier, post, e-post eller telefon?
Det finns naturligtvis många kanaler för att kommunicera med kunder. Men av alla dessa medier är telefonen det mest effektiva. En potentiell kund som snabbt vill ha svar på sin fråga kommer helst att ta upp telefonen. Förutom tidsbesparingen ger detta dem möjlighet att direkt prata med en medarbetare på ditt företag.
Pengarna och ansträngningen som krävs för att sätta upp ett effektivt onlinesystem för en chatt eller för att automatiskt besvara frågor via en kunskapsbas kan kanske rättfärdigas. Men det är ett faktum att konsumenter börjar bli frustrerade över dessa opersonliga kommunikationsformer. Ett trevligt samtal uppskattas därför.
Fördelarna med telefonkontakt
Det finns många fördelar med telefonkontakt med dina leads. Jämfört med de ovan nämnda kommunikationskanalerna är ett telefonsamtal:
- Direkt: Vid ett telefonsamtal är en kund i direkt kontakt med en av dina medarbetare. Om nya frågor dyker upp besvaras de direkt.
- Snabbare: Vid e-postkorrespondens kan en lead få vänta i timmar eller till och med dagar på svar. På telefon vet de direkt vad som gäller.
- Personligare: Skriftlig kommunikation kan vara långsam och opersonlig. Att direkt prata med en medarbetare är naturligare och trevligare.
- Effektivare: Vid skriftliga kommunikationsformer har kunden mycket större möjlighet att titta på konkurrenter, förbli anonym eller avsluta samtalet. På telefon är det inte lika lätt. Det är också ett faktum att telefonleads genererar högre konvertering än kommunikation via sociala medier, e-post eller chatt.
Naturligtvis har du redan ett telefonnummer, men hur många av dina leads använder det? Och hur många kunder går du miste om för att du använder ett vanligt nummer istället för ett servicenummer? Du vet det först när du ansöker om ett 0800- eller 0900-nummer hos Belfabriek. Företagens reaktioner som har gått före dig talar sitt tydliga språk.
Fler leads tack vare ett servicenummer
Med ett servicenummer gör du det enklare och mer attraktivt för potentiella kunder att ringa dig. Om ditt nya servicenummer kommuniceras tydligt till dem är resultatet nästan omedelbart mätbart i ett ökat antal interaktioner, vilket oundvikligen resulterar i högre omsättning.
Är du övertygad om fördelarna med telefonleads? Vänta inte längre utan ta det första steget mot högre omsättning idag! Kolla i vår onlinebutik vilken typ av servicenummer du kan ansöka om och vilka (namn)nummer som fortfarande är tillgängliga.
Telefonleads innebär att kontakta potentiella kunder via telefon för att väcka intresse för en produkt eller tjänst. Målet är att generera bra leads som du senare kan följa upp eller boka möten med.
En lead är en person eller organisation som på något sätt har visat intresse — till exempel genom att fylla i ett formulär, svara på en kampanj eller ta kontakt via telefon.
Båda är försäljningsaktiviteter via telefon. Skillnaden är att telefonförsäljning ofta fokuserar på direkt försäljning, medan telefonleads handlar om att bygga relationer och samla värdefull information för framtida kontakt.
Kvalitativa leads kännetecknas av tydligt intresse, ett konkret behov och beslutsbefogenhet (till exempel en beslutsfattare). Genom att noggrant välja från din databas och ställa rätt frågor under samtalet kan du identifiera de mest värdefulla leads.
Ett trevligt samtal, att lyssna noga, ställa relevanta frågor och visa genuint intresse skapar personliga kontakter och ökar chanserna till framgång. Ett vältränat säljteam eller callcenter vet hur man känner igen och utnyttjar köpsignaler.
Använd en noggrant uppbyggd databas, fokusera på två målgrupper inom en organisation (användare och beslutsfattare) och ta hänsyn till organisationskriterier. Att få rätt person på tråden är avgörande för framgång.
Varma leads har tidigare visat intresse, till exempel via en annons eller tidigare samtal. Kalla leads (cold calling) känner ofta inte till din organisation. Båda kan vara värdefulla men kräver olika tillvägagångssätt.
Ett tydligt mål, ett bra erbjudande, en noggrant utvald databas och ett vältränat team (internt eller externt). Med rätt strategi och kontinuerlig förbättring kan du uppnå stora resultat.