Företag jagar kunder både online och offline. Men någon blir inte din kund bara så där. Först vill de känna sig trygga och se om de kan lita på dig. När du väl har vunnit deras förtroende och de har gett dig sitt telefonnummer eller (e-post)adress kan du börja en dialog med denna lead.

Vad är det bästa sättet att omvandla denna lead till en kund? Vilken kommunikationskanal ger högst avkastning? Även om åsikterna om detta går isär finns det mycket som talar för telefonkontakt med dina leads. På denna sida förklarar vi varför allt fler väljer ett servicenummer för samtal med sina leads.

Chatt, sociala medier, post, e-post eller telefon?

Det finns naturligtvis många kanaler för att kommunicera med kunder. Men av alla dessa medier är telefonen det mest effektiva. En potentiell kund som snabbt vill ha svar på sin fråga kommer helst att ta upp telefonen. Förutom tidsbesparingen ger detta dem möjlighet att direkt prata med en medarbetare på ditt företag.

Pengarna och ansträngningen som krävs för att sätta upp ett effektivt onlinesystem för en chatt eller för att automatiskt besvara frågor via en kunskapsbas kan kanske rättfärdigas. Men det är ett faktum att konsumenter börjar bli frustrerade över dessa opersonliga kommunikationsformer. Ett trevligt samtal uppskattas därför.

Fördelarna med telefonkontakt

Det finns många fördelar med telefonkontakt med dina leads. Jämfört med de ovan nämnda kommunikationskanalerna är ett telefonsamtal:

  • Direkt: Vid ett telefonsamtal är en kund i direkt kontakt med en av dina medarbetare. Om nya frågor dyker upp besvaras de direkt.
  • Snabbare: Vid e-postkorrespondens kan en lead få vänta i timmar eller till och med dagar på svar. På telefon vet de direkt vad som gäller.
  • Personligare: Skriftlig kommunikation kan vara långsam och opersonlig. Att direkt prata med en medarbetare är naturligare och trevligare.
  • Effektivare: Vid skriftliga kommunikationsformer har kunden mycket större möjlighet att titta på konkurrenter, förbli anonym eller avsluta samtalet. På telefon är det inte lika lätt. Det är också ett faktum att telefonleads genererar högre konvertering än kommunikation via sociala medier, e-post eller chatt.

Naturligtvis har du redan ett telefonnummer, men hur många av dina leads använder det? Och hur många kunder går du miste om för att du använder ett vanligt nummer istället för ett servicenummer? Du vet det först när du ansöker om ett 0800- eller 0900-nummer hos Belfabriek. Företagens reaktioner som har gått före dig talar sitt tydliga språk.

Fler leads tack vare ett servicenummer

Med ett servicenummer gör du det enklare och mer attraktivt för potentiella kunder att ringa dig. Om ditt nya servicenummer kommuniceras tydligt till dem är resultatet nästan omedelbart mätbart i ett ökat antal interaktioner, vilket oundvikligen resulterar i högre omsättning.

Är du övertygad om fördelarna med telefonleads? Vänta inte längre utan ta det första steget mot högre omsättning idag! Kolla i vår onlinebutik vilken typ av servicenummer du kan ansöka om och vilka (namn)nummer som fortfarande är tillgängliga.