Att skaffa ett servicenummer är en av de smartaste sakerna du som organisation kan göra. Det nationella och professionella intrycket är ett stort steg mot en större marknad. Men det betyder inte att du automatiskt får fler som ringer. Det måste du också arbeta för.

Det är till exempel viktigt att du kommunicerar ditt servicenummer så mycket som möjligt. Förutom via kända kanaler som visitkort, e-postsignaturer och din hemsida finns det också möjligheter som du kanske inte har tänkt på. I den här artikeln fokuserar vi på en specifik annonskanal: Google Ads (tidigare AdWords).

Om du ännu inte experimenterar med Googles onlineannonser kan det nu vara ett bra tillfälle att börja. Som vi förklarade i en tidigare artikel gör dessa annonser det möjligt för dig att hamna högst upp i sökresultaten för dina potentiella kunder. Naturligtvis kostar det något, men om din vinstmarginal tillåter det kan du få betydande affärer från denna annonskanal.

Plats och/eller telefonnummer i dina annonser

Google AdWords har tidigare arbetat med tillägg. Detta är ytterligare information som du kan ge om din organisation, såsom ditt telefonnummer, din plats eller de gula stjärnorna som avgör ditt betyg. Om du väljer att dela denna information med Google kan den visas i annonserna.

Ett exempel: fram till nyligen visade Google till exempel telefonnummer i AdWords-annonser, förutsatt att företag hade aktiverat detta tillägg. Användare av smartphones och surfplattor med möjlighet att ringa kunde till och med ringa numret med ett enda tryck. Denna funktion försvinner inte, men Google har gjort några ändringar som kan påverka dina AdWords-kampanjer. Läs vidare för att se vad som ändras och vilka åtgärder du kan vidta.

Vad som ändras

Eftersom du betalar per klick på din annons är det i Googles intresse att det klickas mycket på din annons. Detsamma gäller för annonser från andra företag som bjuder på samma sökord. Även om beloppet som företag bjuder på sökord spelar roll, bestämmer Google själv ordningen på annonserna baserat på den förväntade totala intäkten.

Nyligen bestämmer Google också själv vilka tillägg som visas. Så inte längre det strikta löftet att smartphoneanvändare får se en ringknapp och eventuellt en vägbeskrivning, utan en “det beror på”-strategi. Baserat på erfarenheter från andra annonser väljer Google själv vilken extra information som ger flest klick – den högsta klickfrekvensen (CTR).

Vad du kan göra

Du kanske undrar om detta är goda eller dåliga nyheter för dig. Vi anser att detta är goda nyheter eftersom AdWords vill hjälpa dig att uppnå en så hög CTR som möjligt. Det lyckas dock bara om du matar Google med så många tillägg som möjligt, så att sökmotorn kan visa dem i situationer där det ökar chansen till fler klick.

Google visar allt oftare annonsörens telefonnummer vid lokala sökningar, förutsatt att det är ett lokalt nummer. Ange därför också det numret, samt ditt servicenummer. Om Google väljer att visa ditt nummer för användare utanför din region visas inte ditt lokala nummer utan ditt servicenummer på deras skärm.

Om du vill att kunder ska besöka dig, fyll i dina adressuppgifter. Om du har fler än 30 recensioner på webbplatser som Google Shopping, Google Trusted Stores och StellaService kan AdWords välja att visa ett genomsnittligt kundbetyg i form av stjärnor.

Andra tillägg som Google kan använda:

  • Ett app-tillägg som länkar direkt till din mobil- eller surfplatteapp under din annons.
  • Ett erbjudandetillägg som visar en länk till en rabattkod under din annons.
  • Fyll i sitelinks för att marknadsföra länkar till specifika sidor på din webbplats.
  • Med sociala kommentarer ser besökare hur många följare du har på Google+.

Med andra ord: ju fler tillägg du fyller i, desto fler verktyg har Google för att få din annons att prestera. Mer intäkter för Google och fler besökare till din webbplats. Och eftersom människor allt oftare använder mobila enheter kommer ditt telefonnummer också att visas allt oftare av AdWords.