Är telefonväxeln fortfarande relevant?

När det gäller företagskommunikation börjar telefonväxeln bli alltmer föråldrad. Den främsta anledningen till detta är att fysiska linjer inte längre behövs. Med andra ord kan allt hanteras från molnet. Därför behövs i princip bara en internetanslutning.
Många företag fortsätter ändå att använda sin nuvarande telefonväxel. Om de inte förväntar sig några stora förändringar på kort sikt låter de ofta allt vara som det är. Om det inte förväntas att antalet anställda eller mängden telefontrafik snabbt ökar eller minskar, lämnas allt oförändrat. Ändå är det värt att överväga möjligheterna att ersätta telefonväxeln med VoIP (voice over IP).
Är en telefonväxel bättre än en VoIP-tjänst?
Detta är definitivt inte fallet. En VoIP-tjänst öppnar dörrar för bättre funktionalitet och ger mycket mer skalbarhet. Bara detta är tillräckligt för att många företag ska överväga att byta. Vissa vill dock inte veta av förändringar, främst för att den klassiska telefonväxeln ofta fortfarande fungerar bra. Detta kan vara sant, men det betyder naturligtvis inte att det inte kan bli ännu bättre.
Investeringen i en VoIP-tjänst kan snabbt betala sig. Allt fler anställda arbetar flexibelt, från flera platser och vid olika tider. Användningen av VoIP är utmärkt för detta. Med en bra anslutning och leverantör blir det mycket bekvämare för alla att arbeta.
Särskilt små företag och egenföretagare har stor nytta av flexibiliteten som VoIP erbjuder. Leverantörer som Belfabriek kan hjälpa perfekt med detta. För ett totalpaket på 45 euro per månad kan du registrera alla telefonnummer du vill. Detta är inte begränsat till bara svenska nummer, utan du kan också registrera nummer i vissa andra länder.
Nackdelarna med en telefonväxel
Det finns flera saker som talar för en VoIP-tjänst jämfört med en telefonväxel. Några av dessa har vi redan nämnt. Men vad sägs om den enkla möjligheten att överlämna och vidarekoppla samtal mellan dina medarbetare? Och möjligheten att koppla till olika CRM-system? Detta gör VoIP möjligt eller enklare.
Tid är pengar. Så när fördelningen av telefonsamtal kan göras bättre kommer alla snabbare till rätt person. Detta sparar tid för alla och de som ringer behöver vänta kortare tid. Detta är mycket enklare med en VoIP-tjänst än när du fortfarande använder en telefonväxel. Dessutom, och detta är kanske det viktigaste, är det billigare att välja en VoIP-lösning.
Fördelarna med att välja en molnbaserad telefonväxel från Belfabriek:
Komplett allt-i-ett telefonsystem: företagskommunikation, online-samtalsprogramvara, webbportal och appar (iPhone, Android)
Alla användbara (valfria) funktioner som samtalsinspelning, valmeny och kö är kostnadsfritt inkluderade.
Ingen ny hårdvara eller telefoner behövs
Alla möjliga fina nummer kan enkelt registreras: 0800/0900, 085/088, lokalt (010, 020), internationellt (bl.a. Tyskland, Belgien, USA).
Fast pris på 45 euro/månad.
Installera våra företags telefonappar enkelt med hjälp av QR-kod för både Android och iOS
Inkl. Yealink T-43U telefon
Och sist men inte minst, för (små) egenföretagare och organisationer som har lidit av intäktsförlust på grund av Covid-19 kan vi skicka din första Yealink företagstelefon, värd 75 euro, gratis. Dessa telefoner är förkonfigurerade och erbjuder en plug & call-upplevelse. Dessutom ingår 5 års garanti. Yealink T-43U SIP är inte bara en företags telefon, utan enligt vår blygsamma åsikt det bästa bland hårdtelefoner. Våra experter känner telefonen utan och innan. Även om telefonen är extremt användarvänlig kan du lita på att våra specialister snabbt kan hjälpa dig om frågor uppstår.