Vad är en PBX-växel?

Du har säkert sett det någon gång, en svartvit film där en kvinna med headset svarar på samtal och kopplar belysningens kablar till rätt anslutning på en stor kopplingspanel för att sätta upp ett samtal med mottagaren.
De första telefonväxlarna var mycket stora och klumpiga, med begränsade möjligheter, och behövde manövreras manuellt. Även när processen för vidarekoppling automatiserades och övergick till digital vidarekoppling, förblev det en dyr och omfattande affär.
PBX eller PABX
Eftersom vi här kan tala om en utväxling (inte bara av kablar eller anslutningar, utan även av exempelvis ett samtal eller andra dataströmmar), fick denna uppsättning namnet “Branch Exchange” på engelska. P i PBX står för Private. Fritt översatt handlar det om en privat telefonväxel som installerades fysiskt hos ett företag.
Medan termen PBX snabbt användes av alla aktörer på den internationella marknaden, lade teleoperatörerna i Europa till ytterligare en bokstav och gjorde det till PABX, vilket står för Private Automated Branch Exchange. Idag görs dock ingen skillnad mellan de två termerna eftersom alla PBX-växlar numera är mer eller mindre automatiserade. Tänk på möjligheten att bli vidarekopplad till rätt avdelning via ett menyval eller att direkt anslutas till din ärendehanterare genom att ange ditt kundnummer.
Fördelar med en PBX-telefonväxel
En PBX-växel gör hela kommunikationsprocessen mycket smidigare än tidigare. Tidigare behövde varje telefon anslutas via en “local loop” till den närmaste telefonväxeln, vilket i sin tur innebar en härva av kablar och en komplicerad infrastruktur, för att inte tala om de ekonomiska kostnaderna för en sådan installation.
En Private Branch Exchange är alltså en telefonväxel som installerades hos en kund och som möjliggör att flera nummer, anknytningar och enheter kopplas till en och samma växel. Numera sker detta inte längre via en kabelanslutning, utan virtuella linjer (kallade “trunk lines”) kopplas till användarens anslutning. På så sätt behövs ingen mellanhand som tar emot alla samtal och kopplar dem till rätt intern enhet.
De stora fördelarna med denna uppsättning är främst skalbarheten och de låga kostnaderna. Medan en fysisk växel innebar stora ekonomiska investeringar, räcker det nu med en internetanslutning för att ha en fullständig telefonväxel inom räckhåll. Om ditt företag expanderar och nya medarbetare anställs behöver du inte ordna nya anslutningar, utan kan ställa in dem virtuellt i PBX. Om du flyttar eller byter kontor kan de interna (och externa) telefonnumren flyttas med utan att anslutningar behöver flyttas. Vill du använda gratisnummer för kunder eller betalnummer för extra tjänster kan detta göras via den befintliga PBX. Och om du kombinerar detta med VoIP och ett hosted telefoni-paket är möjligheterna oändliga.