Varför namnnummer är så framgångsrika

I en tidigare artikel har vi redan diskuterat forskning som visade att det “gammaldags” personliga telefonsamtalet fortfarande är den mest populära kommunikationsformen för konsumenter när det gäller företag och organisationer. Detta trots bekvämligheten med e-post, chatt och sociala medier.
Men då måste ditt telefonnummer naturligtvis vara lätt att komma ihåg! När du väljer ett servicenummer är det därför viktigt att tänka på varför vissa nummer är lättare att komma ihåg än andra och hur du kan dra nytta av detta.
Det finns två sätt att hitta ett servicenummer som är lätt att komma ihåg. Du kan välja ett snyggt nummer där siffror upprepas i regelbundna mönster. Tänk till exempel på 0800 - 2020202. En översikt över snygga nummer som för närvarande är tillgängliga hittar du i våra 0800- och 0900-nummerbutiker.
Ännu enklare blir ditt nummer att komma ihåg om du väljer ett namnnummer. Ett namnnummer är ett telefonnummer där siffrorna i numret bildar en ordkombination. Så ringer du 0800-BELFABRIEK enkelt genom att välja motsvarande bokstavstangenter på din telefon. Mer om hur namnnummer fungerar kan du läsa här.
Amerikansk forskning bland mer än 1000 konsumenter visade tydligt hur lätta namnnummer är att komma ihåg. Deltagarna i denna studie fick se annonser med både vanliga telefonnummer och namnnummer. Studien visade att namnnummer kom ihåg 75 % oftare. Detta gäller även när vi jämför namnnummer med webbadresser. Även då kom namnnummer ihåg mer än 57 % oftare än en webbadress.
Varför namnnummer är så effektiva och hur du använder denna kunskap för att välja det perfekta namnnumret för din organisation, det förklarar vi i denna artikel.
Varför är namnnummer framgångsrika?
För att förstå varför namnnummer är så mycket lättare att komma ihåg och hur du bäst använder dem, måste vi först titta på hur våra hjärnor lagrar information. Ny vetenskaplig forskning om hur våra hjärnor fungerar har lärt oss mycket, vilket gör att vi nu mycket bättre förstår varför snygga nummer och namnnummer är så framgångsrika.
När vi ser eller hör ett telefonnummer och försöker komma ihåg det, använder vi det som forskare kallar vårt arbetsminne. Det är där våra hjärnor lagrar all information vi behöver för tillfället.
Vårt arbetsminne använder två strategier för att lagra information. Den ena strategin är inriktad på att komma ihåg visuell information som bilder och ansikten, den andra på auditiv information som ljud och talad text.
När vi försöker komma ihåg ett vanligt, 11-siffrigt telefonnummer använder vårt arbetsminne den senare strategin, den så kallade fonologiska loopen. Vi känner också detta som “att upprepa ett nummer i tankarna i hopp om att vi ska komma ihåg det”. Alla vet av erfarenhet att detta inte är en särskilt pålitlig strategi.
För att kunna hålla information längre och bättre måste våra hjärnor använda en annan strategi: att skapa associationer.
Så snart våra hjärnor lyckas associera ny information med något bekant, behöver vårt arbetsminne inte längre aktivt försöka komma ihåg den informationen genom att upprepa den så ofta som möjligt. När associationen är tillräckligt stark lagras informationen för längre tid, vilket frigör vårt arbetsminne för andra uppgifter.
För att välja ett oförglömligt namnnummer måste vi alltså kunna associera telefonnumret med något vi redan känner till eller på annat sätt ge nummersekvenserna en mening.
Eftersom namnnummer skapar kopplingar mellan nummer och ord eller till och med varumärken och slogans, skapar de associationer som gör att våra hjärnor nästan utan ansträngning kan lagra namnnummer.
4 tips för att välja det perfekta namnnumret
Som vi såg använder namnnummer det som våra hjärnor är bra på, nämligen att skapa kopplingar mellan två eller flera informationsbitar. Därför är dessa nummer så lätta att komma ihåg. Ett noggrant valt namnnummer är alltså ett nummer som hjälper våra hjärnor att skapa dessa associationer så mycket som möjligt.
Hur väljer du det perfekta namnnumret?
Definiera syftet med ditt namnnummer
Tänk först på vad du vill uppnå med ditt namnnummer. Vill du främst ha ett nummer som är kopplat till namnet på din organisation eller har du en allmän slogan som används i all din reklam? I så fall är valet av ett nummer baserat på namnet på din organisation eller sloganen självklart.
En alternativ strategi är att utgå från dina Unique Selling Points (USPs), det vill säga det som skiljer din organisation från dina konkurrenter. Se till att de känslor och associationer som ett namn eller ord väcker passar bra med din företagskultur.
Titta också på dina konkurrenter
Analysera användningen av telefonnummer och namnnummer av dina konkurrenter. På så sätt kan du vara säker på att ditt nya namnnummer skiljer din organisation på rätt sätt. Eftersom namnnummer i Sverige ännu inte har blivit lika vanliga som till exempel i USA, kommer du att märka att många konkurrenter inte använder namnnummer. Titta då på dina konkurrenters slogans och reklam så att du är säker på att ditt namnnummer inte orsakar förvirring.
Välj rätt ordlängd
De flesta servicenummer i Sverige består av 7 siffror efter prefixet. Men eftersom telefonväxlar ignorerar extra siffror kan du också välja ett namnnummer som är något längre. När du letar efter ett lämpligt namnnummer kan du till exempel titta i listan över sju bokstavsord för spelet Lingo. Du kommer att bli förvånad över vilka namnnummer som fortfarande är tillgängliga. Vid skrivandet av denna artikel var följande 0800-namnnummer fortfarande lediga: 0800-VERHUUR, 0800-CONSULT, 0800-BROODJE, 0800-KLEDING, 0800-KAPSELS, 0800-GEZOCHT.
Du kan själv söka efter lediga namnnummer i våra 0800- och 0900-nummerbutiker.
Håll det enkelt
Korta, välklingande ord drar mest uppmärksamhet och är lättare att komma ihåg. Ditt namnnummer bör kortfattat säga något om din produkt eller tjänst. Se till att du inte väljer ord som kan ha en dubbel betydelse eller som kan orsaka förvirring i uttalet.
Ansök om ditt namnnummer idag
När du väl har hittat det perfekta namnnumret, vänta inte för länge med att ansöka! Servicenummer och företagsnummer tilldelas på en “först till kvarn”-basis.
Har du fler frågor eller vill du veta mer om namnnummer? Tveka inte att kontakta oss via vårt gratisnummer 0800-BELFABRIEK.