Vidarekoppla telefonväxel till mobil

Vidarekoppla telefonväxel till mobil [Hur gör man?]
I våra tidigare artiklar har vi redan diskuterat de många fördelarna som en VoIP-växel kan erbjuda. Eftersom du inte längre är beroende av en fast linje och dessutom inte av ett fast telefonnummer, är ditt företags tillgänglighet inte längre strikt begränsad till din fysiska plats. Du kan alltså inte bara ta med dig din mobil eller surfplatta när du lämnar kontoret, utan även ditt telefonnummer.
Det virtuella numret
Med en VoIP-växel kopplas telefonnummer inte längre till en fast enhet, utan tilldelas virtuellt till en användare eller inloggning. Denna kan sedan svara på samtal via en valfri enhet. Detta kan fortfarande ske via en VoIP-telefon, men även via en bärbar dator med headset eller helt enkelt via din smartphone.
När det gäller det analoga telefonnätet tilldelades varje kabelansluten telefonanslutning ett separat nummer. När du sedan slog numret på din telefon vidarebefordrades samtalet av växeln till rätt linje och telefonen med det numret ringde.
Med VoIP fungerar processen på ett liknande sätt, men ett samtal kopplas alltid till en IP-adress istället för ett telefonnummer. Och eftersom en IP-adress alltid nås via internet behöver detta inte ske på en fast plats eller samma enhet. Överallt där du har Wi-Fi, ett kabelanslutet nätverk eller en mobil anslutning kan du svara på dina samtal. Vill du alltså koppla ditt företagsnummer till din smartphone, men vill kunna välja när du är tillgänglig utan att binda detta till ett fast schema? Då kan detta enkelt göras med en mobilapp. Du loggar in när du är tillgänglig och loggar enkelt ut när du vill delta i ett viktigt möte.
Fördelar med att vidarekoppla telefonväxel
Fördelarna med denna teknik är många.
Du är inte längre beroende av ett riktnummer och kan därför fritt välja ditt eget telefonnummer med professionellt utseende. Var eller på vilken enhet uppringaren slutligen hamnar kan du själv välja. Genom att själv ändra inställningarna online kan du dessutom mycket flexibelt anpassa dig till olika förutsedda och oförutsedda omständigheter. Detta innebär också att du vid en eventuell flytt kan behålla ditt eget nummer.
Ett kaskadsystem där olika enheter rings upp tills en svarar? Det går! Vid frånvaro, en enhet som inte är inloggad, hoppa över så att dina kunder inte behöver vänta i onödan? Det är möjligt! Eller en grupp mottagare som rings samtidigt vid ett inkommande samtal? Även det är möjligt. På så sätt ser du till att dina kunder omedelbart hamnar hos rätt kontaktperson.
Vidarekoppling behöver inte alltid vara till en annan mottagare. Utanför kontorstid kan du omdirigera samtal till en telefonsvarare eller en meny med informationsalternativ som öppettider, eller välja att erbjuda vissa automatiserade tjänster.
Under mottot “att mäta är att veta” är det för ett företag mycket viktigt att alltid ha en överblick över antalet samtal, hur många kunder som kunde nå dig, vilka samtal som vidarekopplades och mycket mer. Med en VoIP-växel kan all denna data ses i realtidsstatistik.