I dagens hektiska och digitaliserade värld övergår allt fler företag till en telefoniplattform i molnet för att organisera sina callcenter. Virtuella callcenter erbjuder jämfört med traditionell telefoni många fördelar, inklusive lägre kostnader, större flexibilitet och enklare skalbarhet. Digital telefoni är också ständigt under utveckling och kommer med många smarta och automatiserade funktioner för att bättre betjäna dina kunder.

CRM-program (Customer Relation Management) har däremot länge varit standard för företag med både stora och små callcenter. De är avgörande för relationen och kontakten med kunden och förbättrar personalens effektivitet. Men föreställ dig att du skulle kunna kombinera det bästa av dessa två världar och vilka fördelar det skulle ge?

Upptäck AIS (automation, integration, mjukvara): den oumbärliga länken mellan ditt CRM-program och ditt virtuella callcenter.

Vad är CRM-integration för virtuella callcenter?

Genom att integrera den virtuella callcenter-applikationen med ditt CRM-system säkerställer du att funktionerna i din digitala telefoni omedelbart är användbara från det CRM-programmet. Det innebär konkret att det baserat på nummerigenkänning finns en realtidskoppling till kunddatabasen. All relevant information är då omedelbart tillgänglig vid både inkommande och utgående samtal. Även att ringa direkt från ditt CRM är då möjligt.

Medarbetare behöver då inte längre växla mellan olika program för att hjälpa kunder, utan har all information på en skärm. Och den skärmen är deras välbekanta CRM-program.

Varför integrera digital telefoni i CRM?

När ditt CRM-program är kopplat till din telefoni i molnet via en VoIP- integration förbättras kundservicen på två sätt:

För det första får medarbetare enklare tillgång till kunddata, spenderar mindre tid på att leta efter information och kan därmed erbjuda en mer kvalitativ service.

För det andra har digitala telefonväxlar många funktioner som interactive voice response (IVR), som automatiskt kopplar samtal till rätt medarbetare, och de erbjuder kunder bekvämligheten med menyval och smarta köhanteringar.

Kombinationen av CRM och en telefoniplattform i molnet gör det möjligt att erbjuda en enastående kundupplevelse, vilket i sin tur leder till ett bättre (online) rykte och fler försäljningar.

Fördelar med CRM-integration för företagskommunikation

Är du fortfarande inte övertygad om nödvändigheten av att koppla din digitala telefoniplattform till ditt CRM-verktyg? Här är fem fördelar som garanterat kommer att övertyga dig. Faktum är att en digital telefoniintegration för ditt CRM idag är oumbärlig om du vill överträffa den hårda konkurrensen.

1. Ökad effektivitet och produktivitet

Det främsta målet med att koppla ditt CRM till ditt digitala telefonsystem är att förbättra effektiviteten. Genom att slå samman dina kommunikationskanaler och CRM-programmet behöver medarbetare inte längre växla mellan appar för att ringa kunder.

Utgående samtal behöver inte längre slås in manuellt utan kan utföras direkt från CRM-programmet med en klicka-och-ring-länk. Nuvarande eller potentiella kunder kan ringas upp automatiskt, vilket eliminerar risken för att slå fel nummer.

Hela din organisation drar nytta av den förbättrade effektiviteten. Detta beror främst på de allmänna fördelarna med telefoni i molnet, där många uppgifter kan automatiseras. Tänk på själva uppringningen, automatisk vidarekoppling, menyval och smarta köhanteringar. Forskning visar att samtalshanteringstiden via en CRM-integration minskar med 20 procent!

2. Bättre kundhantering

Genom att koppla din callcenter-mjukvara till ditt CRM kan du hantera kontakten med dina kunder mer effektivt. Data i ditt CRM är nämligen synlig i realtid i din digitala telefoniapp. På så sätt kan du omedelbart se vilken kund du pratar med, vad de har sagt och vilka åtgärder som fortfarande behöver vidtas.

Tack vare dessa värdefulla insikter får du bättre överblick över dina medarbetares prestationer. Det handlar om statistik som antalet samtal per dag, genomsnittlig samtalstid och genomsnittlig väntetid. Baserat på detta kan du justera och förbättra ditt teams produktivitet som helhet.

3. Förbättrad kommunikation och teamets prestationer

Försäljning, vare sig det gäller produkter eller tjänster, är fortfarande kärnverksamheten för de flesta företag. När ditt säljteam har tillgång till korrekta kunddata kan de fatta informerade beslut om vilka produkter eller tjänster de ska erbjuda till vilka kunder, samt hur de bäst kan nås.

Genom att utbyta data mellan båda plattformarna (digital telefonapp och CRM) ser medarbetare all relevant information på ett ögonblick. Dina dedikerade säljare får omedelbar tillgång till kontaktuppgifter, kundens historik och anteckningar om tidigare kundkontakter. Det säger sig självt att detta leder till en bättre kundupplevelse och fler försäljningar.

Möjligheterna är verkligen oändliga. Baserat på kontakten med ditt företag kan även automatiserade meddelanden skickas ut. Till exempel: när en kund har tittat på en viss produkt på din webbplats kan du automatiskt skicka ett sms eller ett meddelande med en rabattkod.

4. Insiktsfull analys av samtal och kunddata

Den data som ditt CRM-program samlar in om dina kunder är en riktig guldgruva för din marknadsföring. Du kan analysera kundbeteende, skapa kundprofiler och utforma marknadsföringsstrategier. Dessa insikter hjälper till att omvandla potentiella kunder till faktiska kunder.

Dessutom får du samtidigt mycket användbar information från statistiken i ditt virtuella callcenter. All information – samtalstid, tidpunkt, produktivitet och mer – är tillgänglig i realtid. Det ger dig en bättre förståelse för din kundservice i allmänhet och vilka förbättringar som behövs.

När det finns många inkommande samtal om ett visst ämne kan du till exempel överväga att skapa en ny sektion i din FAQ för att adressera detta.