VOIP Företagsalternativ | Bästa VOIP för företag

VOIP står för “Voice over IP”. Det betyder att du ringer via internet istället för via en traditionell telefonlinje. Telefonisk tillgänglighet är av stor betydelse för alla företag, och valet mellan att ringa via VOIP eller en traditionell linje är därför viktigt. Vilka är anledningarna att välja VOIP?
Inte längre beroende av en kabel
Den traditionella telefonlinjen kommer in i byggnaden via en enda kabel. Det är i sig inget problem, men om något går fel med den kabeln eller tjänsten som är kopplad till den, finns det ingen backup-möjlighet. Linjen ligger nere tills problemet är löst vid källan. Med VOIP går telefonlinjen via internet. En stabil linje med dessutom många backup-möjligheter. Internet kan till exempel tas över av andra anslutningar (som 4G) eller samtal kan vidarekopplas till mobiltelefoner.
VOIP är ofta ett prisvärt val
Beroende på antalet telefoner som används i ett företag är VOIP ofta ett prisvärt val. VOIP är enkelt och snabbt att skala upp eller ner, och den initiala installationen är inte dyr. Den främsta anledningen till att VOIP är ett prisvärt val är dock att det är billigare att ringa via internet än via en traditionell telefonlinje.
VOIP har mycket bättre ljudkvalitet
Ljudkvaliteten vid samtal via VOIP är mycket bättre än vid samtal via en traditionell telefonlinje. Beroende på tillgänglig internethastighet och kvaliteten på den använda telefonen kan du med VOIP till och med uppnå samtal i HD-kvalitet.
Flexibel upp- och nedskalning
Med VOIP kan du, till skillnad från andra lösningar, mycket enkelt skala upp eller ner antalet telefonnummer. Detta kan snabbt hanteras digitalt.
VOIP är oberoende av plats
Så länge det finns internet kan du ringa via VOIP-anslutningen. Till skillnad från en traditionell telefonlinje, där du är beroende av platsen där linjen kommer in, är du endast beroende av en tillgänglig internetanslutning.
Lätt att integrera
VOIP är enkelt att koppla till andra system. Det är till exempel möjligt att koppla det till ett CRM-system. Det går också att göra kopplingar till larmsystem.
Vad ska man tänka på när man väljer VOIP?
Det finns alltså många goda skäl att välja VOIP för ditt företag. Men vad ska du tänka på vid inköp?
- Fundera på om du vill ringa via softphones eller hardphones. En hardphone är en fysisk VOIP-telefon, och en softphone fungerar via programvara på din dator eller mobiltelefon. Läs mer om detta i den här artikeln: https://www.belfabriek.nl/artikelen/voip-verschil-hardphone-softphone.
- Titta på de extra tjänster som erbjuds. Om du väljer VOIP via Belfabriek finns det många möjligheter att ta del av extra tjänster, beroende på dina önskemål och behov. Tänk på ett menyval, direkt vidarekoppling eller en digital telefonsvarare.
- Fundera på dina telefonnummer. Har du redan ett servicenummer och vill ta med det? Nummerportabilitet är möjligt hos Belfabriek. Har du inget men vill ha ett, fundera då på möjligheterna med ett 0800-, 0900-, 085- eller 088-telefonnummer.