VoIP (Voice over Internet Protocol) är en telefoniteknologi som ger enorma kostnadsbesparingar och flexibilitet för organisationer av alla storlekar. Globala företag, men också små och medelstora företag samt egenföretagare, övergår i allt högre grad till VoIP för att möjliggöra en ny era av smidighet och prisvärdhet inom företagskommunikation. När du har valt VoIP står du direkt inför ett nytt val: vilken VoIP-leverantör ska du använda?

Vad ska du tänka på?

Att göra ett välgrundat val är av stor betydelse. Trots den ökade förekomsten av internet- och mobilteknologier föredrar konsumenter ofta fortfarande telefonen för att lösa problem. När du gör ett val rekommenderar vi att du uppmärksammar följande punkter:

  • Förstå dina VoIP-behov

    Du bör ta reda på vilken typ av VoIP-lösning du behöver. Letar du efter en telefonväxel som ska integreras i ditt nuvarande företag, eller letar du efter en ersättning och vill att allt ska ske via molnet med hjälp av en hostad/molnbaserad VoIP?

  • Se till att leverantören kan tillhandahålla en nödlösning

    VoIP är pålitligt, men bara så pålitligt som din internetanslutning. Det kommer sannolikt att finnas tillfällen då du upplever förlust av anslutning, vilket kan stoppa företagskommunikationen. Se till att din leverantör har en nödlösning tillgänglig som kan hantera tillfälliga avbrott för att minimera skadorna. Tänk till exempel på att ansluta dina anställdas mobiltelefoner till VoIP-systemet.

  • Säkerställ att samtalskvaliteten är tillfredsställande

    Se till att en potentiell VoIP-leverantör garanterar hög samtalskvalitet genom att utvärdera nätverkstrafik, tilldela tillräcklig bandbredd och effektivt prioritera ditt företags trafik för att skydda samtalskvaliteten.

  • Fråga om nätverkets stabilitet

    Stabilitet är en viktig punkt som säkerställer att en tjänst nästan alltid är tillgänglig. Fråga om leverantörens upptidsgarantier. Du kanske till och med kan få insikter i kvartals- eller årsrapporter.

  • Kontrollera bandbredden

    Om du underskattar den bandbredd du behöver för att upprätthålla samtal av hög kvalitet kan det leda till låg kundnöjdhet. Beräkningar av bandbredd är komplexa och kräver insikt i det totala antalet telefonanvändare i ditt företag och antalet samtidiga samtal du regelbundet kommer att ha. Det kräver också kunskap om hur du använder internet.

  • Få (och verifiera) referenser

    Potentiella VoIP-kunder bör inte tveka att be en potentiell leverantör om referenser eller vittnesmål. Genom att verifiera erfarenheterna från kunder som är verksamma inom liknande branscher kan du vara säker på att en VoIP-leverantör kan leverera tillräcklig kvalitet till ditt företag. En VoIP-leverantör som tvekar att tillhandahålla referenser kanske inte levererar den kvalitet de lovar.

  • Se till att de erbjuder SLA:er

    Service Level Agreements (SLA:er) är ett avtal mellan en leverantör och en kund för att säkerställa att förväntningarna uppfylls efter implementeringen. Se till att en VoIP-leverantör skyddar sina köpare genom att erbjuda SLA:er som en rutin i ett affärsavtal.

  • Definiera support och dess tillgänglighet

    Vad kan du förvänta dig om du har VoIP-problem en vardagskväll? Hur är det med svårigheter under helgen? Vad händer om dina anställda behöver mer utbildning än väntat i telefonhantering? Det är viktigt att veta vad du kan förvänta dig av en leverantör. När du kontrollerar en leverantörs referenser, be om mer insikt i kvaliteten och tillförlitligheten hos deras support.