Skillnaden mellan en hårdtelefon och en mjuktelefon är enkel: en hårdtelefon är en fysisk telefonenhet som används för att ringa och ta emot samtal, medan en mjuktelefon är en mjukvarubaserad telefon som kan installeras på olika enheter som en stationär dator, mobiltelefon eller till exempel en biljettautomat där du kan ringa efter hjälp.

Båda är telefonenheter, den ena är hårdvarubaserad och den andra är mjukvarubaserad.

I den här artikeln förklarar vi också vilken variant som är bäst lämpad för vilken situation. På så sätt vet du exakt vad du behöver för att göra ditt företag optimalt tillgängligt.

Hårdtelefon: fördelar och nackdelar

En hårdtelefon är en fysisk telefonenhet för ditt skrivbord. Idag är alla hårdtelefoner Voice over IP-telefoner som kan ansluta till en telefonväxel via ett datanätverk eller internet.

Du måste köpa dessa. En genomsnittlig hårdtelefon kostar mellan 100 och 200 euro. Det finns många olika märken av hårdtelefoner, som Yealink, Cisco och Siemens.

Vi föredrar Yealink. Dessa telefoner har bra ljudkvalitet, uppdateras regelbundet och används mycket. Vi kan lägga till Yealink-enheter i vår Yealink-administrationsprogramvara som vi har fått tillgång till från tillverkaren. På så sätt kan vi uppdatera Yealink-telefoner, lösa felmeddelanden och tillsammans kontrollera om anslutningen fungerar bra.

Cisco är ett globalt märke men har ett slutet system. Du kan inte komma åt telefonen, du behöver också en Cisco-telefonväxel och är därmed inte längre fri. Support är mycket dyrt.

Siemens har också bra enheter men ingen bra administrationsprogramvara för leverantörer som oss, så vi kan inte hjälpa kunder på distans. Du behöver därför ha lite mer kunskap för att konfigurera dessa enheter. Det är dock inte särskilt svårt, så det är definitivt inte en “showstopper”.

En hårdtelefon är praktisk om du vill ha en fast enhet på din arbetsplats som alltid finns där och ringer när det finns ett samtal för dig.

Mjuktelefon: fördelar och nackdelar

En mjuktelefon är en mjukvaruapplikation som kan installeras på en enhet.

Den enhet där en mjuktelefon oftast installeras är datorn.

Callcenter är de största användarna av mjuktelefoner: de kompletterar datorn med ett headset och installerar en mjuktelefon på datorn. Datorn blir nu också en telefon.

Detta är mycket praktiskt för den som svarar på samtal eftersom det håller båda händerna fria för att arbeta med input.

Det sparar investeringskostnader: inga hårdtelefoner behöver köpas.

Mjuktelefoner på datorer fungerar perfekt. Detta beror också på att datorn har en fast IP-adress, på en fast plats i datanätverket.

Det finns dock nackdelar, särskilt vid användning av en mjuktelefon på en mobiltelefon. Det finns leverantörer som erbjuder ett andra nummer på din telefon. För detta måste du dock först installera en mjuktelefon.

Nackdelen med denna metod är att mjuktelefonappen på din mobiltelefon ofta inte är aktiv eller sätter sig i viloläge. Detta kan du inte göra något åt.

Men du kommer då inte att ta emot inkommande samtal.

Med en mjuktelefon på din mobiltelefon missar du alltså alltid samtal. Hur bra mjuktelefonen än är.

Googla “softphone not receiving calls” och du kommer att se att detta är ett globalt problem.

Varför denna lösning ändå erbjuds är enkelt: kostnadsbesparingar för leverantören. På så sätt behöver de inte betala anslutningsavgifter för GSM-nätverket för att leverera samtal till din mobil och detta sparar pengar. Och dina inkommande samtal.

Vi avråder därför från att använda en mjuktelefon eller separat app på din mobiltelefon för ett företagsnummer. Om du inte har råd att missa kunder.

Våra kunder spenderar ofta mycket pengar på reklam, därför vill vi helst ge dig en pålitlig lösning genom vår fast-mobil integration. Om du letar efter en telefonilösning där du kan låta ett fast företagsnummer kopplas till din mobiltelefon.

Hos oss behöver du inte installera någon app, det fungerar bara.