Allt fler företag inser fördelarna och de omfattande funktionerna med VoIP-telefoni och vill övergå till denna telekommunikationsteknik. Ofta verkar det dock vara en svår uppgift att faktiskt implementera en sådan telefonväxel i ditt företag. Vi vill hjälpa dig på vägen med följande översikt.

Typ av telefonväxel

Innan du gör ändringar i din företagskommunikation är det värt att lista dina och ditt företags behov och avgöra om du ska välja en fysisk telefonväxel på plats eller en virtuell telefonväxel i molnet. Detta val kan ha stora konsekvenser för investeringar i tid och pengar, men kommer också att bero på den expertis du har inom VoIP-telefoni.

Fysisk telefonväxel i ditt företag

Med en fysisk telefonväxel är du själv (oftast) ansvarig för installationen och anslutningen och måste ta hänsyn till flera faktorer.

Steg 1: Antal telefoner

Det är bäst att först lista hur många telefoner du behöver. Hur många användare vill du ansluta till telefoninätverket? Vilka enheter kommer dessa användare att använda för att ansluta? Detta blir viktigt när du vill börja använda VoIP-växeln. Du måste inte bara välja vilka enheter du vill köpa för dina medarbetare, utan också hålla koll på vilken enhet som placeras på vilket skrivbord eller tilldelas vilken anställd.

Steg 2: Installera servern för telefonväxeln

Servern som din telefonimjukvara körs på och som tillhandahåller anslutningen mellan ditt interna telefoninätverk och internet eller din leverantör är hjärtat i din telefonväxel. Du ansluter inte bara till din router med hjälp av översikten från föregående steg, utan ser också till att eventuella interna anslutningar är på plats. Därefter väljer du vilken mjukvara du vill använda för din kommunikation, installerar den på din server och konfigurerar den efter dina behov. Se också till att ha en SIP-trunk för att ansluta till kontakter som inte använder VoIP eller anslut till en SIP-leverantör.

Steg 3: Konfigurera enheterna

Med hjälp av översikten över befintliga enheter, deras placering hos olika användare och de val du gjort om interna samtalsgrupper, tilldelade nummer och antal tillgängliga linjer kan du nu konfigurera enheterna och ansluta dem korrekt till din telefonväxel. Se till att rätt nummer är kopplat till motsvarande användare och att de eventuellt tilldelas rätt samtalsgrupp. Om du arbetar med möjligheten att ansluta via mobil, surfplatta eller laptop till din VoIP-växel, se till att nödvändiga klienter installeras på dessa enheter och att de känns igen av servern.

Steg 4: Håll koll på utvecklingen

Om alla tidigare steg har gått bra kan du nu börja använda din nya telefonväxel. Kom dock ihåg att ditt företag inte är statiskt och att dina behov kan förändras över tid. Se därför till att det finns möjligheter att ansluta fler enheter, göra ändringar i fördelningen och regelbundet uppdatera den senaste mjukvaran och klienterna. Och avsätt självklart tillräcklig budget för detta, så att du inte står inför oväntade överraskningar.

En hostad telefonväxel i molnet

Om det verkar för komplicerat att installera en fysisk telefonväxel kan en VoIP-telefonväxel vara den perfekta lösningen för dig.

Steg 1: Dina behov

Det finns ingen telefonväxel som passar alla företag, och därför är valet av telefoni skräddarsytt. Lyckligtvis är en molnbaserad telefonväxel den mest skalbara och flexibla lösningen du kan önska dig. Även här är det viktigt att du tydligt anger hur många enheter du behöver, vilka enheter användarna kommer att ansluta med och vilka funktioner du vill använda i ditt företag.

Steg 2: Installera telefonväxeln

Med en hostad telefonväxel behöver du inte bekymra dig om en fysisk server eller installation av mjukvara. Din leverantör tar hand om detta och levererar ett komplett paket baserat på de behov som beskrivs i steg 1.

Steg 3: Konfiguration

Med en hostad växel behöver du inte heller oroa dig för konfiguration av enheter eller servern. Din leverantör ser till att du så snabbt som möjligt får förkonfigurerade enheter som automatiskt integreras korrekt i din online-telefonväxel vid anslutning. Även för anslutning med mobil, surfplatta eller laptop får du rätt app levererad, så att du kan börja använda den direkt efter installation.

Steg 4: Behåll översikten

Din leverantör ser till att du alltid är optimalt tillgänglig. Du behöver inte oroa dig för mjukvaruuppdateringar, eftersom de installeras automatiskt online. Underhåll av en fysisk växel behövs inte, eftersom den inte finns. Och om du ändå vill behålla översikten över inställningarna för din telefonväxel kan du enkelt göra det via webbportalen eller den tillhörande appen.

Den bästa lösningen för företagstelefoni

Du märker snabbt att en hostad telefonväxel i molnet ofta är den bästa lösningen för många företagare. Och hos Belfabriek går vi ett steg längre för dig och erbjuder en riktig plug & play-upplevelse:

För ett fast månadspris får du:

  • Ett förkonfigurerat telefonsystem levererat till dig och dina medarbetare
  • En praktisk länk och QR-kod för att installera appen på både Apple- och Android-enheter
  • En intuitiv och överskådlig webbportal för att hantera din växel
  • Många standardtjänster och funktioner inkluderade
  • Den mest moderna, flexibla och tillgängliga telefonväxeln, hanterad för dig av Belfabriek