Det finns allt fler olika kommunikationskanaler tillgängliga för kunder att kontakta ett företag. WhatsApp-tjänster eller onlinechattjänster dyker upp allt oftare. Även kontakt med kunder via Facebook Messenger eller Twitter är numera helt normalt. Trots alla dessa nya metoder föredrar de flesta fortfarande att ringa. Idag fungerar företagskommunikation mycket mer avancerat än tidigare. Många små och medelstora företag använder idag VOIP, vilket står för Voice Over Internet Protocol. Kort sagt innebär detta att telefontrafik sker via internet, alltså online.

VOIP-samtal med en växel på ditt företag

VOIP är ett intressant alternativ för många företag eftersom det möjliggör arbete från flera platser via företagsnumret. Det finns två olika sätt att använda VOIP. Du kan välja en VOIP-växel som installeras på ditt företag. Med denna har du själv kontroll över växeln. Med en VOIP-växel är det möjligt att leverera skräddarsydda lösningar för ditt företag, till exempel valmenyer och väntemusik. För en VOIP-växel krävs en engångsinvestering. Ofta finns det inga kontraktskostnader kopplade till en egen VOIP-växel och samtalskostnaderna är relativt låga.

Företagskommunikation med hosted VOIP från molnet

Det finns en annan metod för att använda VOIP, och det är hosted VOIP. Med hosted VOIP hanteras växeln av en tredje part (värden) som finns i det så kallade molnet. Vid hosted VOIP arbetar man ofta med kontrakt, och du är inte själv ansvarig för underhållet. Det är inte heller nödvändigt att ha en fysisk växel på företaget eftersom allt sker i molnet som drivs från ett datacenter. En fördel med detta är att telefontrafiken inte hindras vid exempelvis strömavbrott eller andra incidenter på din företagsplats.