Registrera dina egna 010/020- och lokala nummer direkt online!
En artikel i New York Times belyser hur mobiltelefoner används mer och mer för vanliga telefonsamtal. I den här artikeln vill vi tala om varför detta är en bra nyhet för både små och stora organisationer, och hur du kan använda detta till din fördel i ditt företag.
Mobiltelefoner har länge använts till allt utom till telefonsamtal. Ändå har något förändrats nyligen. Det konstaterar Jenna Wortham, teknikjournalist på New York Times. I artikeln beskriver hon hur hennes vänner började använda sina mobiltelefoner för att föra samtal i stället för chattar, skicka Whatsapp-meddelanden eller sms. Och Worthams vänner var inte de enda. Telefonsamtalen inom USA har ökat med 14 procent på årsbasis de senaste åren. I Europa ser vi samma trend med ökande samtal och samtalsminuter för mobilanvändare.
Detta är bra nyheter för företag och särskilt för dem som använder servicenummer. En rapport som nyligen publicerades av marknadsundersökningsföretaget BIA/Kelsey visade att mer än två tredjedelar av ägarna till små och medelstora företag håller med om att telefonsamtal ger de mest värdefulla ledtrådarna.
Så hur kan vi omvandla det ökande antalet mobilsamtalare till betalande kunder? Låt oss börja med att titta på hur mobiltelefoner används idag.
Lokal sökning
Varje år undersöker Google vem som använder deras tjänster. Under årens lopp har de registrerat övergången från datorer till surfplattor och mobiler. I början av oktober i år hävdade sökjätten att över hälften av sökningarna nu görs på enheter med skärmar som är mindre än 6 tum.
Det innebär att mer än 50 miljarder sökningar görs på mobila enheter varje månad.
Traditionellt vet vi att ungefär en tredjedel av mobilsökningarna leder till telefonsamtal till ett företag som hittats i sökningen, och ungefär en fjärdedel av de personer som intervjuats i liknande undersökningar under de senaste åren har uppgett att dessa sökningar har lett till köp.
BIA/Kelseys tidigare nämnda undersökning visade till och med att 57 % av alla mobila sökningar leder till ett besök, en konversation eller ett köp. För skrivbordssökningar är den siffran endast sju procent.
Det blir snabbt tydligt att vi genom att fokusera på lokala sökresultat, i kombination med sökrelaterad annonsering, kan uppnå en betydande ökning av antalet samtal och konverteringar från dessa samtal.
Att komma igång
Det första steget för att uppnå dessa ökade konverteringar är att se till att ditt företags webbplats hamnar högt i de lokala sökresultaten. Förutom en väl genomförd sökmotoroptimering bör du också tänka på att köra sökresultatrelaterade annonser med hjälp av Adwords och liknande system.
I en tidigare artikel visade vi hur du kan använda Adwords för att öka antalet samtal till ditt servicenummer. Med Adwords-annonser som är optimerade för samtal är dina uppringare bara ett klick från att starta samtalet, direkt från dina annonser.
Analysera samtalsstatistik för att öka antalet konverteringar
Vi kan optimera ännu mer om vi börjar med att analysera samtal som redan leder till konverteringar. Finns det särskilda tider, dagar eller platser som har högre konverteringsfrekvens än andra?
Om du är kund hos CallFactory är den omfattande samtalsstatistik som finns tillgänglig i din online-instrumentpanel en bra plats att börja med denna analys.
Genom att rikta din annonsering till de tider och platser som har högre konverteringsfrekvens kan du optimera ditt SEO-arbete och dina annonser ytterligare.
Slutligen bör du se till att du ständigt förbättrar kvaliteten på samtalen. Använd samtalsinspelning för att övervaka och lära dig av samtalen. Gör detta upprepade gånger för att lära dig vilka samtal som leder till konverteringar och vilka som inte gör det.
Kom igång idag
Som kund hos CallFactory får du ett omfattande paket med funktioner med din prenumeration. Dessa inkluderar både detaljerad samtalsstatistik och samtalsinspelning.
Om du har några frågor, vill veta mer eller om du inte är kund hos CallFactory ännu, tveka inte att kontakta oss.