Registrera dina egna 010/020- och lokala nummer direkt online!
I en tidigare artikel talade vi om skillnaden mellan kontaktcenter och callcenter. I korthet kan man säga att kontaktcenter sköter kommunikationen för sina kunder via ett antal olika kommunikationskanaler, medan callcenter är specialiserade på att hantera telefonsamtal.
I den här artikeln kommer vi att titta på vilka olika typer av callcenter det finns, hur de skiljer sig åt och hur du väljer den typ av callcenter som bäst passar din organisations behov.
Inkommande callcenter
Syftet med över- och gratisnummer är i allmänhet att hantera så många inkommande samtal som möjligt. Ett väl valt telefonnummer sänker tröskeln för uppringare att kontakta dig, och en välutbildad personal garanterar en positiv kundupplevelse. Tillsammans är de nyckeln till framgång för ditt servicenummer.
Oavsett om vi talar om telefonlinjer som hanterar inkommande beställningar, helpdesks eller informationstjänster är alla dessa beroende av tjänsterna från inkommande callcenter.
Utgående callcenter
Callcenter för utgående samtal är specialiserade på utgående telefonsamtal. Denna typ av callcenter kontaktar aktivt potentiella eller befintliga kunder för att uppnå försäljning. Detta är vad som ofta kallas telemarketing.
Men utgående callcenter kan också ha andra mål med sina samtal, t.ex. eftermarknadstjänster som syftar till att skapa goodwill eller telefonförfrågningar som bidrar till att skapa nya produkter eller tjänster.
Hur framgångsrikt ett utgående callcenter är beror till stor del på hur skickliga callagenterna är.
Många kontaktcenter eller callcenter erbjuder både inkommande och utgående tjänster.
Om du vill lägga ut din callcenterverksamhet på entreprenad kommer du att stöta på allt från mycket brett inriktade företag som tar hand om alla typer av samtalsverksamhet till mycket specialiserade leverantörer, t.ex. callcenter som är specialiserade på att generera leads för finansiella produkter. Vilken typ av callcenter som passar din organisation beror till stor del på hur specialiserade din organisations behov är.
Outsourcing till ett callcenter
Även mindre företag väljer allt oftare att lägga ut sin telefonhjälpservice eller utgående verksamhet på ett callcenter. Fördelen med outsourcing är att organisationer kan fokusera på sin kärnkompetens och sänka sina kostnader.
Om du vill veta mer om outsourcing av dina samtalsverksamheter, eller om du funderar på att starta ett eget callcenter, be någon av våra experter kontakta dig för att diskutera vad vi kan göra för dig.
Varför vänta? Ta kontakt med oss idag för att komma igång direkt.