Köp dina egna avgiftsfria, lokala eller (inter)nationella nummer direkt online.

Sverige:0200 439 510

Locka fler som ringer med Adwords-annonser för enbart samtal

Allt fler kunder hittar företag genom sökresultat på en mobil enhet. Undersökningar från Google* har visat att 70 % av mobilsökningarna direkt resulterar i ett telefonsamtal till något av de företag som anges i listan.

Allt fler kunder hittar företag genom sökresultat på en mobil enhet. Undersökningar från Google* har visat att 70 % av mobilsökningarna direkt resulterar i ett telefonsamtal till något av de företag som anges i listan.

Som ägare av gratisnummer eller premiumnummer kan du utnyttja detta till din fördel genom att låta din webbplats hamna så högt som möjligt i sökresultaten eller genom att använda Google Adwords på ett smart sätt.

Vi har i andra artiklar diskuterat hur du kan öka antalet inkommande samtal till ditt servicenummer på detta sätt.

Sedan tidigare i år erbjuder Adwords en ny typ av annonser som är särskilt utformade för detta ändamål. Denna nya typ av annonser kallas Call-only-annonser.

I den här artikeln ska vi titta närmare på vad Call-only-annonser är, vilka möjligheter det finns och hur du som ägare av ett servicenummer kan använda den här typen av annonser. Vad är Call-only-annonser?

Annonser med enbart samtal är Google Adwords-annonser som har optimerats för att generera telefonsamtal.

I stället för en klickbar länk som leder till din webbplats har dessa annonser en klickbar länk som startar ett telefonsamtal.

Men hade inte Adwords en sådan funktion tidigare? Uppgradera från call-extensions

Adwords har sedan en tid tillbaka en funktion som kallas call-extensions och som ger liknande funktioner. Annonser som endast innehåller samtal är dock mycket enklare att konfigurera och låter dig se samtalen direkt i din Adwords-statistik.

Detta gör det lättare att förstå hur framgångsrika dina kampanjer är i antal konverteringar och att optimera dina kampanjer.

För dem som redan använder annonser med en call-extension erbjuder Google en steg-för-steg-guide för att uppgradera dina annonser till kampanjer med enbart call-tillägg. Använda Call-only för ditt telefonnummer

Annonser med enbart samtal är optimerade för konvertering till samtal, vilket gör dem idealiska som ett verktyg för att generera leads.

Detta gör Call-only-annonser intressanta för många ägare av servicenummer.

Vi har talat med ett antal av våra kunder som säger att de redan använder denna nya typ av annonser.

Observera att Google har begränsningar för vilken typ av telefonnummer som får använda Call-only-annonser. Om du har ett premiumnummer måste du fortsätta att använda de klassiska Adwords-annonserna.

För nummer som inte är förmånsnummer och regionala nummer är annonser för enbart samtal ett mycket effektivt sätt att generera fler samtal.

Skapa din första annons med enbart samtal

Vill du ta reda på hur många extra samtal de nya annonserna för enbart samtal kommer att generera för din organisation? Logga in på Adwords och skapa din egen kampanj med enbart samtal idag.

Den här guiden hjälper dig steg för steg genom processen.

* Google/Ipsos, The Role of Click to Call in the Path to Purchase, september 2013.

Relaterade artiklar: