Registrera dina egna 010/020- och lokala nummer direkt online!
En av de största orsakerna till vår alltmer globaliserade värld är outsourcing av kundtjänster till callcenter och kundtjänstcentraler. De kostnadsbesparingar som kan uppnås gör detta till en attraktiv lösning även för organisationer med en lägre samtalsvolym.
Företag som specialiserar sig på kundkontakt via telefon har välutbildad personal som har lång erfarenhet av olika samtalssituationer. På så sätt blir kontaktcenter och callcenter effektivare, samtidigt som de gör det m öjligt för dig att fokusera på din egen verksamhet.
Varför outsourca?
Det är inte längre bara multinationella företag som väljer att lägga ut sina kundkontakter på entreprenad. Allt fler medelstora och små företag följer i deras fotspår.
Beslutet att outsourca är fortfarande ett stort steg, men fördelarna är väl värda det. Många företag har upptäckt att när de väl hade fattat beslutet öppnade sig nya möjligheter som annars inte hade varit möjliga.
Detta är några av de vanligaste orsakerna till att organisationer väljer att lägga ut sina kundkontakter på entreprenad.
Kvalitet
Callcenter och kontaktcenter erbjuder en hög kvalitetsnivå tack vare sin långa erfarenhet och sitt fokus på kundkontakt via telefon. Deras anställda har genomgått hårda urvalsförfaranden, är välutbildade och har ofta många års erfarenhet. De är idealiskt utrustade för att börja svara på dina kunders samtal nästan omedelbart.
Lättare arbetsbörda för dina egna anställda
Att driva ett eget kundtjänstcenter kräver agenter, men också teamledare och chefer. Outsourcing underlättar deras arbetsbörda och gör att du kan låta dessa värdefulla anställda arbeta med något strategiskt.
Skalbarhet
Ska du lansera en storskalig marknadsföringskampanj eller upplever din organisation en exponentiell tillväxt?
Att hitta och anställa kräver ansträngning och tid, men callcenter är specialiserade på detta. Eftersom de arbetar i större skala kan de använda sin personal på ett mer flexibelt sätt, vilket gör det lättare för dem att reagera på en plötslig ökning av antalet samtal som din organisation tar emot.
Längre arbetstider
Om du använder ett callcenter eller kundtjänstcenter som ligger i en annan tidszon kan du enkelt utöka de timmar då du kan betjäna dina kunder utöver de vanliga kontorstiderna. Använd flera team eller till och med flera callcenter i olika tidszoner för att erbjuda tjänster dygnet runt.
Perfekt för testning
Om du lanserar en ny produkt eller en ny tjänst kan det vara ett idealiskt alternativ att använda ett callcenter eller kontaktcenter från en tredje part under en testperiod. Efter testperioden utbildar du din egen personal, eller ytterligare personal vid callcentret, utifrån vad du har lärt dig under testperioden.
Den senaste tekniken
Specialiserade callcenter ser till att deras tekniska infrastruktur är uppdaterad. Som kund drar du nytta av den senaste tekniska utvecklingen och klara telefonlinjer utan att själv behöva göra stora investeringar.
Använda ett callcenter från en tredje part
Ett callcenter från en tredje part arbetar vanligtvis med flera kunder och har erfarenhet av helpdesk-, order- och telemarketingsamtal.
Dessa callcenter utforskar ofta nya offshore-destinationer, något som din organisation kan dra nytta av. När infrastrukturen väl har byggts upp och agenterna har utbildats är dessa centra redo för din verksamhet.
Captive callcenter: ditt eget callcenter utomlands
Om du föredrar att ha maximal kontroll över ditt callcenter eller kontaktcenter kanske du vill rekrytera och utbilda dina egna agenter.
Många företag har inrättat helägda dotterbolag utomlands för att driva sina kontakt- eller callcenter. På så sätt kan de utnyttja kostnadsbesparingar genom att använda resurser utomlands och behålla full kontroll.
Ett exempel är det nederländska kontaktcentret för Dell-datorer som under de senaste åren flyttade till den marockanska staden Casablanca.
Organisationer fattar naturligtvis inte dessa beslut över en natt. De egna callcentren används fortfarande mest av multinationella företag som använder dessa centra för att betjäna flera språk och geografiska områden från ett enda center.
Vad ingår i outsourcing
Nu när du har en god uppfattning om varför du kanske vill lägga ut verksamheten på ett off shore callcenter eller kontaktcenter är nästa steg att fundera på hur du kan göra detta för din organisation.
I nästa artikel tar vi upp vad det innebär att lägga ut kundkontakten på ett callcenter eller kontaktcenter.
Om du vill få den här artikeln och mer information om hur du kan få ut mesta möjliga av dina kundkontakter kan du prenumerera på vår artikellista.